Ολοκαίνουργιος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας: Αυστηρότερα μέτρα για ασφαλείς δρόμους

Επιμέλεια Αναστασία Δεκάκη
Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), που κατατέθηκε στη Βουλή από τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών, Κωνσταντίνο Κυρανάκη, φέρνει σημαντικές αλλαγές με στόχο την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων στην Ελλάδα. Το σχέδιο νόμου, που συζητείται σήμερα Τρίτη στις αρμόδιες Επιτροπές της Βουλής, προβλέπει αυστηρότερες ποινές και τσουχτερά πρόστιμα για σοβαρές παραβάσεις, οι οποίες αποτελούν συχνά αιτία πρόκλησης ατυχημάτων.
Βασικές αλλαγές και ποινικοποίηση επικίνδυνων συμπεριφορών
Ο νέος ΚΟΚ εστιάζει στην αναλογική κατηγοριοποίηση των παραβάσεων και των επιβαλλόμενων κυρώσεων, λαμβάνοντας υπόψη την επικινδυνότητά τους για τη ζωή, την υγεία και τη σωματική ακεραιότητα των χρηστών του οδικού δικτύου. Στόχος είναι η συμμόρφωση των οδηγών και η προστασία όλων, συμπεριλαμβανομένων των πεζών.
Ποινικοποιείται μια σειρά αδικημάτων υψηλής επικινδυνότητας, όπως:
- Η εν κινήσει χρήση κινητού τηλεφώνου που προκαλεί ατύχημα.
- Η υπέρβαση ορίου ταχύτητας.
- Η μη παραχώρηση προτεραιότητας σε σιδηροδρομικά οχήματα.
- Η παραβίαση φωτεινής σηματοδότησης (κόκκινο φανάρι) ή του κινητού φράγματος σε ισόπεδη σιδηροδρομική διάβαση, καθώς και η στάθμευση σε αυτή.
- Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, εξαρτησιογόνων ή άλλων απαγορευμένων ουσιών.
- Η οδήγηση χωρίς δίπλωμα οδήγησης.
- Η μη χρήση ζώνης ασφαλείας.
Οι κυρώσεις θα αφορούν κυρίως τον οδηγό (χρηματικό πρόστιμο, αφαίρεση διπλώματος, βαθμοί ποινής) και όχι το όχημα, καθώς αυτό μπορεί να χρησιμοποιηθεί και από άλλον. Προβλέπεται επίσης κλιμάκωση των κυρώσεων για τους υποτρόπους οδηγούς.
Νέα όρια ταχύτητας
Ο νέος ΚΟΚ φέρνει σημαντικές αλλαγές και στα όρια ταχύτητας:
- Στις κατοικημένες περιοχές, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται πλέον στα 30 χλμ./ώρα. Εξαιρέσεις αποτελούν οι μονόδρομοι με δύο τουλάχιστον λωρίδες, οι οδοί διπλής κατεύθυνσης με τουλάχιστον δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και οι οδοί διπλής κατεύθυνσης με διαχωριστική νησίδα, όπου το όριο παραμένει στα 50 χλμ./ώρα, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά με ειδική σήμανση.
- Σε μη ασφαλτοστρωμένους δρόμους εκτός κατοικημένων περιοχών, το ανώτατο όριο ορίζεται στα 40 χλμ./ώρα.
- Για τα φορτηγά αυτοκίνητα που μεταφέρουν πρόσωπα, το όριο είναι 40 χλμ./ώρα εντός κατοικημένων περιοχών και 50 χλμ./ώρα εκτός.
- Για τα μοτοποδήλατα, το όριο είναι 45 χλμ./ώρα.
- Για τα αγροτικά μηχανήματα και τα μηχανήματα έργου, το όριο είναι 40 χλμ./ώρα (ή 15 χλμ./ώρα αν στερούνται ελαστικών με αεροθάλαμο).
- Για τα Ε.Π.Η.Ο. (ηλεκτρικά πατίνια κ.ά.), το ανώτατο όριο είναι 25 χλμ./ώρα, και απαγορεύεται η κυκλοφορία τους σε οδούς με όριο ταχύτητας αυτοκινήτων άνω των 50 χλμ./ώρα.
Διευκόλυνση ατόμων με αναπηρία
Λαμβάνονται άμεσα μέτρα για τη διευκόλυνση της κυκλοφορίας των ατόμων με αναπηρία, προβλέποντας την άμεση μετακίνηση οχημάτων που σταθμεύουν παράνομα σε ράμπες, ειδικούς χώρους και ειδικές θέσεις στάθμευσης.
Ο νέος ΚΟΚ φιλοδοξεί να αποτελέσει ένα αποτελεσματικό και δίκαιο σύστημα, ενισχύοντας την κυκλοφοριακή παιδεία και συμβάλλοντας καθοριστικά στη μείωση των θανάτων και των σοβαρών τραυματισμών στους ελληνικούς δρόμους.