Top News Ελλάδα Κοινωνία Πολιτική & Οικονομία

Ελαφρά Αύξηση στις Τιμές των Σούπερ Μάρκετ τον Απρίλιο, αλλά Μείωση στο 12μηνο

Επιμέλεια Αναστασία Δεκάκη

Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), οι τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ σημείωσαν μια μικρή αύξηση τον Απρίλιο του 2025. Ωστόσο, η συνολική εικόνα για το τελευταίο δωδεκάμηνο δείχνει μια μείωση στις τιμές. Η έρευνα αναλύει τις αυξήσεις και τις μειώσεις σε διάφορες κατηγορίες προϊόντων και εξηγεί τους λόγους πίσω από αυτές τις μεταβολές.

Πιο συγκεκριμένα, τον Απρίλιο του 2025 καταγράφηκε οριακή αύξηση 0,23% στις τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2024. Ωστόσο, αν εξετάσουμε το δωδεκάμηνο από τον Μάιο του 2024 έως τον Απρίλιο του 2025, παρατηρούμε μια συνολική μείωση των τιμών κατά 0,34%. Επιπλέον, τον Απρίλιο του 2025, οι τιμές ήταν μειωμένες κατά 0,79% σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, τον Μάρτιο του 2025.

Οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών στο δωδεκάμηνο παρατηρήθηκαν σε κατηγορίες όπως τα απορρυπαντικά και τα είδη καθαρισμού (-9,43%), οι τροφές και τα είδη για κατοικίδια (-5,98%), τα τρόφιμα παντοπωλείου (-4,9%), οι ζύμες νωπές και κατεψυγμένες (-4,05%), καθώς και τα χαρτικά, τα καλλυντικά και τα είδη προσωπικής υγιεινής (-3,3%). Οι μειώσεις αυτές, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, οφείλονται στην ομαλοποίηση της αγοράς μετά την πανδημία και στη μείωση των τιμών παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα.

Από την άλλη πλευρά, υπήρξαν και κατηγορίες προϊόντων που σημείωσαν αυξήσεις τιμών στο δωδεκάμηνο. Οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφηκαν σε μπισκότα, σοκολάτες και ζαχαρώδη (+14,45%), φρέσκα κρέατα (+10,08%), φρέσκα ψάρια και θαλασσινά (+2,79%), φρέσκα φρούτα και λαχανικά (+1,80%), καθώς και σε νερά, αναψυκτικά και χυμούς (+1,55%). Οι αυξήσεις στα γλυκά και τα ροφήματα συνδέονται με τις διεθνείς τιμές του κακάο και του καφέ. Η αύξηση στις τιμές των φρέσκων κρεάτων οφείλεται στη μείωση του ζωικού κεφαλαίου το 2024 λόγω ασθενειών των ζώων, καθώς και στις αυξήσεις των διεθνών τιμών στα εισαγόμενα είδη, ιδίως στο μοσχάρι. Οι αυξήσεις στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά σχετίζονται με τις χαμηλότερες θερμοκρασίες του 2025 σε σχέση με το 2024. Συνολικά, από τις 23 κατηγορίες που εξετάστηκαν, οι 11 εμφάνισαν μείωση τιμών, ενώ οι 12 αύξηση.

Η γενικότερη συγκράτηση των τιμών στα σούπερ μάρκετ αποδίδεται σε διάφορους παράγοντες. Ένας από τους βασικούς λόγους είναι η αποκλιμάκωση του πληθωρισμού. Τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων καταφέρνουν να συγκρατούν τις τιμές λόγω των μεγάλων ποσοτήτων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της τεχνολογικής τους οργάνωσης και της ύπαρξης προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Επίσης, η πορεία των τιμών των πρώτων υλών στις διεθνείς αγορές και η ομαλοποίηση της αγοράς συμβάλλουν σε αυτή την τάση, αν και σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως ο καφές και το κακάο, η επίδραση είναι πιο έντονη. Οι κυβερνητικές παρεμβάσεις και το αυστηρό θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, όπως ο νέος κώδικας δεοντολογίας για τις προωθητικές ενέργειες που τέθηκε σε εφαρμογή τον Μάρτιο, παίζουν επίσης σημαντικό ρόλο. Επιπλέον, οι προσφορές και οι εκπτώσεις που προσφέρονται είναι περισσότερες σε αριθμό και ένταση, επηρεάζοντας τις τελικές τιμές. Η υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων στα μεγάλα σημεία πώλησης σημαίνει ότι ανανεώνουν πιο γρήγορα τα αποθέματά τους με νέες αγορές, αντανακλώντας πιο άμεσα τις αλλαγές στις τιμές. Τέλος, η αυξημένη παρουσία προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, με μεγαλύτερο εύρος επιλογών στις μεγάλες αλυσίδες, συμβάλλει επίσης στη συγκράτηση των τιμών.

Συνοψίζοντας, η έρευνα του ΙΕΛΚΑ δείχνει μια μικρή άνοδο στις τιμές των σούπερ μάρκετ τον Απρίλιο του 2025 σε ετήσια βάση, αλλά μια πτωτική τάση στο σύνολο του τελευταίου δωδεκαμήνου. Οι μεταβολές στις τιμές των προϊόντων επηρεάζονται από διάφορους παράγοντες, όπως οι διεθνείς τιμές των πρώτων υλών, οι καιρικές συνθήκες, η κατάσταση του ζωικού κεφαλαίου και οι θεσμικές παρεμβάσεις. Η γενικότερη συγκράτηση των τιμών οφείλεται κυρίως στις πρακτικές των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ και στην ομαλοποίηση της αγοράς.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *