Έρευνα Panadvert: Η Χαλκιδική σταθερός και αναπτυσσόμενος τουριστικός προορισμός στην Ελλάδα

H τελευταία έρευνα της Panadvert αναλύει τις τάσεις στη ζήτηση για τη Χαλκιδική τη χρονιά
που μας πέρασε, τους κορυφαίους παίκτες και τους παράγοντες που την καθιστούν
σταθερή δύναμη στην ελληνική φιλοξενία.
Σύμφωνα με την έρευνα, η Χαλκιδική φαίνεται να είναι ένας από τους πιο σταθερούς και
αναπτυσσόμενους τουριστικούς προορισμούς στην Ελλάδα, με αύξηση 10,5% στη ζήτηση
από τις 10 κορυφαίες αγορές της το 2024 σε σύγκριση με το 2023. Σύμφωνα με τα
δεδομένα που αναλύθηκαν από μηχανές αναζήτησης, booking engines, διαφημιστικές
πλατφόρμες και σχεδόν 100.000 reviews από 1.200 ξενοδοχεία το 2023 και 2024, η
αναζήτηση για καταλύματα στην περιοχή φαίνεται να ξεκινάει από τον Ιανουάριο και να
κορυφώνεται τον Ιούλιο, με τη μεγαλύτερη ζήτηση να παρατηρείται για τον Αύγουστο.
Η ανάλυση δείχνει, επιπλέον, ότι η Χαλκιδική διατηρεί μια σταθερότητα στην εποχικότητα,
στους τύπους επισκεπτών και στις κορυφαίες αγορές που τη στηρίζουν. Οι οικογένειες και
τα ζευγάρια κυριαρχούν στη ζήτηση, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το 80% των επισκεπτών,
ενώ οι Έλληνες αποτελούν σχεδόν το 20% του συνόλου των επισκεπτών που επιλέγουν τον
προορισμό για τις διακοπές τους.
Παράλληλα, η έρευνα ανέδειξε και τους κορυφαίους “παίκτες” της φιλοξενίας στη
Χαλκιδική, που για το 2024 διαμορφώθηκαν ως εξής:
Sani Beach
Porto Carras Meliton
Ikos Olivia
Ikos Oceania
Miraggio Thermal Spa Resort
Όπως χαρακτηριστικά σχολίασε ο επικεφαλής της ομάδας Performance Advertising της
Panadvert, Βαγγέλης Καρλής:
“Στον τουρισμό, η επιτυχία δεν εξαρτάται μόνο από τη ζήτηση, αλλά από το σωστό timing,
τη στρατηγική και την παρακολούθηση των τάσεων και του ανταγωνισμού. Στην Panadvert,
διαχειριζόμαστε δυναμικά τις διαφημιστικές επενδύσεις των συνεργατών μας,
εξασφαλίζοντας ότι κάθε ευρώ που επενδύεται αποφέρει τη μέγιστη δυνατή απόδοση.
Αυτό αποδεικνύεται από την επιτυχία των πελατών μας στη Χαλκιδική, οι οποίοι
κατέγραψαν αύξηση +37% κατά μέσο όρο στα έσοδα από direct bookings, χάρη στην
εξειδικευμένη στρατηγική και τη στοχευμένη προσέγγισή μας. Παράλληλα, βλέπουμε πως η
δύναμη του branding παίζει καθοριστικό ρόλο – τα κορυφαία ξενοδοχεία που έχουν
επενδύσει σε μια ισχυρή ταυτότητα και μια μοναδική εμπειρία φιλοξενίας είναι εκείνα που
συνεχίζουν να κυριαρχούν στην αγορά της Χαλκιδικής.”
Ποιοι ταξιδεύουν στη Χαλκιδική;
Η ανάλυση των δεδομένων μας έδειξε ότι η Χαλκιδική προτιμάται σχεδόν εξίσου μεταξύ
των οικογενειών και των ζευγαριών με συνδυασμένο μερίδιο σχεδόν 80% επί του συνόλου
των τύπων επισκεπτών που την επισκέπτονται. Το προτιμούν λιγότερο οι μεμονωμένοι
ταξιδιώτες, ενώ το 15% των καλεσμένων του αποτελείται από γκρουπ που το επιλέγουν για
τις διακοπές τους. Αυτή η κατανομή είναι σχεδόν πανομοιότυπη με αυτή του 2023,
σηματοδοτώντας μια σταθερότητα όσον αφορά τους τύπους των επισκεπτών που
επισκέπτονται τη Χαλκιδική και, όπως τονίσαμε νωρίτερα, δείχνει επαναλαμβανόμενους
επισκέπτες που γνωρίζουν τον τόπο και τον αγαπούν και επιστρέφουν χρόνο με τον χρόνο.
Αυτό δεν αποτελεί έκπληξη, καθώς η Χαλκιδική αναφέρεται συχνά ως ιδανικός προορισμός
για οικογένειες λόγω των παρθένων παραλιών και των καθαρών νερών της, προσφέροντας
ένα ασφαλές και ευχάριστο περιβάλλον για τα παιδιά να κολυμπήσουν και να παίξουν.
Επιπλέον, η περιοχή διαθέτει μερικά από τα πιο διάσημα και μεγάλα all-inclusive θέρετρα
και ξενοδοχεία της Ελλάδας, όπως αναλύθηκε στην προηγούμενη ενότητα, μαζί με
γοητευτικά χωριά, εξασφαλίζοντας μια άνετη και χωρίς άγχος διαμονή για όλα τα μέλη της
οικογένειας.
Αυτό το γεγονός θα μπορούσε επίσης να εξηγήσει γιατί είδαμε πρώιμα αιτήματα για
διαμονή καθώς και υψηλά ποσοστά μετατροπών ακόμη και πριν από την αλλαγή του έτους,
καθώς οι οικογένειες τείνουν να κάνουν κράτηση για τις διακοπές τους νωρίς για να βρουν
καλύτερες τιμές, καθώς και για να εξασφαλίσουν οι γονείς την άδεια τους από την εργασία.
Ταυτόχρονα, το βελούδινο φυσικό τοπίο της Χαλκιδικής την καθιστά μια ρομαντική
απόδραση για ζευγάρια, καθώς προσφέρει μια πιο ήρεμη και οικονομική εναλλακτική λύση
στα συχνά πολυσύχναστα και ακριβά νησιά των Κυκλάδων, επιτρέποντάς τους να
απολαμβάνουν προσωπικές στιγμές χωρίς την τυπική τουριστική φασαρία.
Έχοντας αυτά και όλα όσα είπαμε νωρίτερα, έχουμε μια πιο ξεκάθαρη εικόνα για το είδος
των επισκεπτών που επισκέφτηκαν τη Χαλκιδική το 2024. Όπως φαίνεται από το παρακάτω
γράφημα, ο Ιούλιος και ο Αύγουστος ήταν οι κορυφαίοι σε ζήτηση μήνες για οικογένειες,
ενώ τόσο τα ζευγάρια όσο και οι ομάδες έδειξαν ιδιαίτερη προτίμηση για τον Αύγουστο. Οι
μεμονωμένοι ταξιδιώτες φαινόταν ότι προτιμούσαν τον Σεπτέμβριο, πιθανώς για να
αποφύγουν τα πλήθη του Αυγούστου ή θα μπορούσαν να ταξίδευαν για δουλειά,
πιθανότατα.
Από πού προέρχονται οι επισκέπτες της Χαλκιδικής;
Τέλος, αξίζει να ρίξετε μια ματιά στην κορυφαία διανομή αγορών για τον προορισμό της
Χαλκιδικής. Από την ανάλυσή μας, έγινε φανερό ότι η ζήτηση για τη Χαλκιδική από τις 10
κορυφαίες αγορές αυξήθηκε το 2024 κατά 10,5%. Συνολικά, η κατανομή της αγοράς δεν
άλλαξε σημαντικά από το 2023 έως το 2024, καθώς είχαμε ανάλογες αυξήσεις σε όλες τις
αγορές. Οι Έλληνες είναι οι κορυφαίοι επισκέπτες στη Χαλκιδική, καθώς αποτελούν
σχεδόν το 20% του συνόλου των επισκεπτών, ακολουθούμενοι από το Ηνωμένο Βασίλειο
(16,33%), τη Γερμανία (10,3%), τις ΗΠΑ (7,67%), την Ιταλία (5,53%), τη Γαλλία (5,38%), τη
Ρουμανία (2,81%), την Ολλανδία (2,73%) και το Ισραήλ (2,73%).
Η μεγαλύτερη αύξηση της ζήτησης για τη Χαλκιδική σημειώθηκε στην Ιταλία (+15,93%),
ακολουθούμενη από τη Γερμανία (+14,88%) και το Ισραήλ (+14,36%).
Ένα ενδιαφέρον γεγονός που έδωσε η ανάλυσή μας που αξίζει να σημειωθεί είναι ότι
παρόλο που η ζήτηση για τον προορισμό αυξήθηκε, είδαμε ότι αυξήθηκε και ο αριθμός των
ακινήτων. Αυτό σημαίνει ότι αυξήθηκε και ο ανταγωνισμός σε καταλύματα στον
προορισμό. Αυτό είναι σημαντικό γιατί σημαίνει ότι το 2024 οι υποψήφιοι επισκέπτες είχαν
ακόμη περισσότερες επιλογές για να διαλέξουν και να δουν. Έτσι, αν και σε απόλυτους
αριθμούς η ζήτηση αυξήθηκε κατά 10,5%, οι ξενοδόχοι θα ένιωθαν σαν να υπήρχε μείωση
2% στον μέσο όρο. Αυτό μπορεί να μην επηρεάζει τις ίδιες ιδιότητες με τον ίδιο τρόπο,
αλλά είναι μια γενική παρατήρηση σε όλο τον προορισμό.
Με λίγα λόγια, η Χαλκιδική συνεχίζει να εδραιώνει τη θέση της ως σταθερός πυλώνας στην
τουριστική βιομηχανία της Ελλάδας, επιδεικνύοντας ανθεκτικότητα και αξιοπιστία σε
βασικούς δείκτες της αγοράς. Η αύξηση της ζήτησης κατά 10,5% από τις 10 κορυφαίες
αγορές υπογραμμίζει τη διαρκή ελκυστικότητα του προορισμού, ενώ οι συμπεριφορές
κρατήσεων δείχνουν υψηλό ποσοστό επαναλαμβανόμενων επισκεπτών που επιστρέφουν
χρόνο με το χρόνο. Αυτή η συνέπεια στους τύπους επισκεπτών – οι οικογένειες και τα
ζευγάρια είναι οι κύριοι μοχλοί της ζήτησης – ενισχύει τη σταθερότητα της Χαλκιδικής ως
προς την εποχικότητα και τη σύνθεση της αγοράς.
Επιπλέον, η καμπύλη ζήτησης αντικατοπτρίζει στενά αυτή των προηγούμενων ετών,
σηματοδοτώντας έναν ώριμο και προβλέψιμο τουριστικό κύκλο που επιτρέπει στις
επιχειρήσεις να σχεδιάζουν στρατηγικά με σιγουριά, παρά τον αυξανόμενο αριθμό
ακινήτων, ο οποίος έχει ελαφρώς μετριάσει τον αντίκτυπο για μεμονωμένους ξενοδόχους.
Ένας βασικός παράγοντας για την επιτυχία της Χαλκιδικής έγκειται στους κυρίαρχους
παίκτες φιλοξενίας της, με πολυτελή θέρετρα όπως το Sani Beach, το Porto Carras Meliton
και το Ikos Olivia να διαμορφώνουν το τουριστικό τοπίο υψηλής ποιότητας της περιοχής.
Με την ικανότητά της να διατηρεί μια πιστή βάση επισκεπτών, μια καθιερωμένη παρουσία
σε βασικές διεθνείς αγορές και ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα με κορυφαίες μάρκες
φιλοξενίας, η Χαλκιδική παραμένει όχι απλώς ένας επιθυμητός ταξιδιωτικός προορισμός,
αλλά ένα αξιόπιστο «οχυρό» στο ευρύτερο τουριστικό τοπίο της Ελλάδας.