ΚΑΙΡΟΣ ΗΤΑΝ (!) ΤΟ ΒΑΡΟΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εφαρμόζονται αλλαγές που βελτιώνουν τη διδακτική διαδικασία…
– Απαγορεύεται στο εξής η χρήση κινητού στα σχολεία
– Αποδίδει καρπούς η πλατφόρμα stop-bullying
Τολμηρές τομές και έντεκα καινοτόμες αλλαγές που θα βελτιώσουν τη διδακτική διαδικασία σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, είναι αποφασισμένη να εφαρμόσει η Κυβέρνηση με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς στις 11 Σεπτεμβρίου.
Εξάλλου, η πολιτεία προχώρησε σε γενναίες παρεμβάσεις που αφορούν στην εξάλειψη της παραβατικότητας των ανηλίκων και την ουσιαστική αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού, με την επαναφορά της πενθήμερης αποβολής, τη λήψη αυστηρών μέτρων για τη διαρροή των προσωπικών δεδομένων, όπως η απαγόρευση της χρήσης κινητού κατά τη διάρκεια της μέρας στο σχολείο. Σημαντικό εργαλείο στη διάθεση των μαθητών και των εκπαιδευτικών είναι ήδη η δημιουργία της πλατφόρμας stop-bullying.
Στο μεταξύ, οι έντεκα αλλαγές που θα βελτιώσουν τη διδακτική διαδικασία και τη σχολική ζωή το προσεχές σχολικό έτος παρουσιάστηκαν κατά τη διάρκεια χθεσινής σύσκεψης υπό τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη με την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού. Όπως είπε ο Πρωθυπουργός, οι πολύ σημαντικές αλλαγές στα σχολεία μπορούν να χωριστούν σε τρεις διακριτές κατηγορίες, που αφορούν το ανθρώπινο δυναμικό, την επένδυση στο τομέα της τεχνολογίας, αλλά και ζητήματα συμπεριφορών στο σχολείο.
Ρεκόρ στους διορισμούς…
Δέκα χιλιάδες διορισμοί εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων, θα ενισχύσουν το δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης από την πρώτη ημέρα της λειτουργίας των σχολείων. Οι διορισμοί μόνιμου διδακτικού προσωπικού τη φετινή χρονιά είναι σχεδόν ισάριθμοι με όσους έγιναν αθροιστικά το 2022 (8.254) και το 2023 (3.693).
Μεγάλη έμφαση δίνεται και στους διορισμούς που αφορούν στην ειδική αγωγή και στην παράλληλη στήριξη.
Καινοτομία το Ψηφιακό Φροντιστήριο!
Σύμφωνα με τον Κ. Μητσοτάκη, ο δεύτερος τομέας στον οποίο το Υπουργείο επενδύει πολύ είναι ο τομέας της τεχνολογίας. Έχουν ήδη εγκατασταθεί 28.500 διαδραστικοί πίνακες στα σχολεία της χώρας, από την Ε’ Δημοτικού μέχρι και την Γ’ Λυκείου και αναμένεται η εγκατάσταση των υπολοίπων για να φτάσουν τους 36.000 στο τέλος του χρόνου.
Η μεγάλη καινοτομία, όμως, της φετινής σχολικής χρονιάς αφορά στην εφαρμογή του ψηφιακού φροντιστηρίου, το οποίο θα αρχίσει να λειτουργεί από τις 16 Σεπτεμβρίου για τα παιδιά της Γ’ Λυκείου. Πρόκειται για ένα εργαλείο για τους γονείς που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να στείλουν τα παιδιά τους στα φροντιστήρια, αλλά και για τις απομονωμένες περιοχές της χώρας, όπου απαιτείται σημαντικός χρόνος και σημαντική προσπάθεια μετακίνησης των παιδιών, εάν αυτά επιθυμούν να έχουν πρόσθετη υποστήριξη από κάποιο φροντιστήριο.
Παράλληλα, ένα χρήσιμο ψηφιακό εργαλείο τη φετινή χρονιά θα είναι η εφαρμογή e-Parents, μέσω της οποίας γονείς και κηδεμόνες θα ενημερώνονται για τη βαθμολογία των παιδιών και για ανακοινώσεις που εκδίδει η σχολική μονάδα, ενώ σύντομα θα ενεργοποιηθεί η πρόσθετη δυνατότητα ενημέρωσής τους για τις απουσίες, την ύλη και τον προγραμματισμό συναντήσεων με τους εκπαιδευτικούς.
«Το κινητό στην τσάντα»!
Είναι γεγονός ότι το πρόβλημα του σχολικού εκφοβισμού έχει οξυνθεί τα τελευταία χρόνια, η βία επεκτείνεται και συχνά φτάνει σε τέτοιο βαθμό, που απειλούνται ακόμα και ζωές, με βασανισμούς μαθητών, οι οποίοι μάλιστα βιντεοσκοπούνται, με συμμορίες που επιτίθενται σε συνομηλίκους τους και τους στέλνουν στο νοσοκομείο, με άγριους ξυλοδαρμούς ανηλίκων μπροστά στα έντρομα μάτια συμμαθητών τους κ.α..
Μια από τις μορφές εκφοβισμού είναι ο διαδικτυακός, καθώς οι νέοι είναι απορροφημένοι ολημερίς σε ένα κινητό και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, γεγονός που ελλοχεύει σοβαρότατους κινδύνους για να… γεννηθούν θύματα κάθε μορφής βίας με ποικίλους τρόπους. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και το σύνθημα «το κινητό στην τσάντα», με το οποίο θέλει η πολιτεία ν’ ανοίξουν τα σχολεία. Το κινητό θα μπορεί ο μαθητής να το φέρνει στο σχολείο, αλλά πρέπει να είναι στην τσάντα κατά τη διάρκεια όλης της σχολικής ημέρας.
Η Ελλάδα προστίθεται στη λίστα των ευρωπαϊκών χωρών που προχωρούν στην απαγόρευση της χρήσης κινητού τηλεφώνου στα σχολεία. Το μέτρο έχουν εφαρμόσει καθολικά η Πορτογαλία και η Ισπανία, με παραλλαγές εφαρμόζεται στη Γαλλία και τη Φινλανδία, ενώ κοντά στη νομοθέτησή του βρίσκονται η Κύπρος και η Σουηδία.
Αυστηριοποίηση των ποινών…
Παράλληλα, ο νέος κανονισμός λειτουργίας των σχολείων που τίθεται σε ισχύ, προβλέπει αυστηροποίηση των παιδαγωγικών και πειθαρχικών μέτρων. Ενδεικτικά, ο διευθυντής του σχολείου μπορεί να αποφασίσει έως και τριήμερη αποβολή, από μία ημέρα που ίσχυε έως σήμερα. Επίσης, ο Σύλλογος Διδασκόντων μπορεί να αποφασίσει έως πενθήμερη αποβολή από τρεις ημέρες που είχε έως τώρα τη δυνατότητα, ενώ στην ευχέρειά του είναι και η αλλαγή τμήματος ή σχολικού περιβάλλοντος, καθώς και ο αποκλεισμός από δράσεις, πολιτιστικές ή αθλητικές εκδηλώσεις, εκπαιδευτικές εκδρομές και μετακινήσεις. Ταυτόχρονα, αλλάζει και το πλαίσιο των απουσιών. Επαρκής χαρακτηρίζεται η φοίτηση όταν οι απουσίες, κατά τη διάρκεια της διδακτικής χρονιάς, δεν ξεπερνούν τις 50 ή όταν δεν ξεπερνούν τις 114 από τις οποίες, οι άνω των 50 είναι δικαιολογημένες. Η καθυστερημένη προσέλευση στην αίθουσα θεωρείται απουσία.
Μια, εξίσου, τολμηρή τομή του Υπουργείου είναι ότι σε περιπτώσεις φθοράς/καταστροφής, μερικής ή ολικής, σχολικών κτιρίων, χώρων και υλικοτεχνικής υποδομής που αποδίδονται σε συγκεκριμένο μαθητή/μαθήτρια, η δαπάνη αποκατάστασης βαραίνει τον ίδιο (αν είναι ενήλικος) ή τους γονείς και κηδεμόνες του.
Πολλαπλό βιβλίο…
Επιπλέον, η κυβέρνηση προχώρησε και σε άλλες καινοτόμες αλλαγές που θα διευκολύνουν τη διδακτική διαδικασία, θα βελτιώσουν τις συνθήκες στο σχολικό περιβάλλον, αλλά και θα οξύνουν το πνεύμα και την κριτική ικανότητα των μαθητών.
Ειδικότερα, το νέο σχολικό έτος θα ενεργοποιηθούν για πρώτη φορά οι αυτόνομες τάξεις για απομακρυσμένες περιοχές, όπως η Γαύδος. Επίσης, το πρόγραμμα σπουδών θα εμπλουτιστεί με Δράσεις Ενεργού Πολίτη, οι οποίες συνδέονται με τους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης που έχει θέσει ο ΟΗΕ.
Τη νέα σχολική χρονιά αναμορφώνεται και το μάθημα της πληροφορικής στο Γυμνάσιο με επικαιροποίηση του περιεχομένου των βιβλίων και τον σχεδιασμό νέου πιστοποιητικού πληροφορικής, το οποίο διαρθρώνεται σε τέσσερις άξονες: βασικές αρχές computing, χειρισμός και ανάλυση δεδομένων, διαδίκτυο και δίκτυα, ηθικές/κοινωνικές πτυχές.
Ταυτόχρονα, στην Α’ Λυκείου εισάγεται διαδικτυακά ο σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός, ενώ βαρύτητα δίνεται στην ενίσχυση της φιλαναγνωσίας. Σε όλες τις τάξεις, από το νηπιαγωγείο έως την Γ’ Λυκείου, εισάγεται η ανάγνωση, με εργασίες και δραστηριότητες, ολόκληρων λογοτεχνικών έργων από κορυφαίους Έλληνες και ξένους συγγραφείς, αντί των αποσπασματικών κειμένων. Προς τον σκοπό αυτόν προωθείται και το πολλαπλό βιβλίο, το οποίο οι μαθητές θα έχουν στη διάθεσή τους από τον Απρίλιο του 2025, αρχικά σε ψηφιακή μορφή.