12 Σεπτεμβρίου, 2024
Top News Κοινωνία

Κόβουν από παντού οι Έλληνες για να ανταποκριθούν στο κόστος διαβίωσης, σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ

Επιβράδυνση του πληθωρισμού καταγράφουν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ

ΚΑΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΜΕ ΤΙΣ ΜΕΙΩΣΕΙΣ ΣΤΟ ΡΑΦΙ

– Ένας στους δύο δεν θα κάνει φέτος διακοπές…

SOYPER MARKET GYNAIKA

Σαν να ξεπρόβαλε ένα αμυδρό φως στο… τούνελ της ακρίβειας το τελευταίο διάστημα, που ακόμη όμως δεν έχει «φωτίσει» και το πορτοφόλι των καταναλωτών, η πλειοψηφία των οποίων εξακολουθεί να ταλανίζεται από τις υψηλές τιμές σε βασικά προϊόντα, κόβοντας από παντού, προκειμένου να ανταποκριθεί στο αυξημένο κόστος διαβίωσης!

Τα τελευταία νέα από το… μέτωπο του πληθωρισμού είναι μεν αισιόδοξα, όμως τα νοικοκυριά κρατούν ακόμη «μικρό καλάθι», γιατί στην Ελλάδα είναι σύνηθες φαινόμενο, όταν οι αριθμοί… ευημερούν, οι άνθρωποι να δυστυχούν!

Τα στοιχεία…

Πριν λίγες μέρες τα προκαταρκτικά στοιχεία της Eurostat έδειχναν για την χώρα μας πτώση του πληθωρισμού τροφίμων τον Ιούνιο στο 1,3% από 2,4% τον Μάιο.

Χθες ανακοινωθήκαν τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, σύμφωνα με τα οποία καταγράφεται τον προηγούμενο μήνα μια μικρή αποκλιμάκωση του πληθωρισμού στο 2,3% (από 2,4% τον Μάιο), ενώ καταγράφηκε περαιτέρω μείωση του ρυθμού αύξησης στα είδη διατροφής (από 3,1% τον Μάιο στο 2,1% τον Ιούνιο).

Αυξήσεις τιμών καταγράφηκαν σε: κρέατα (γενικά), νωπά ψάρια, ελαιόλαδο, λαχανικά κατεψυγμένα, ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, καφές-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά χυμούς φρούτων. Όπως αναφέρει η ΕΛΣΤΑΤ μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, γαλακτοκομικά και αυγά, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, πατάτες, λοιπά τρόφιμα.

Στα ύψη το πακέτο διακοπών!

Αντίθετα, μεγάλη αύξηση καταγράφηκε τον Ιούνιο στο πακέτο διακοπών κατά 12,7% (σε ετήσια βάση), με τις τιμές στις μεταφορές με αεροπλάνο να εκτοξεύονται στο 19,7% και στα ξενοδοχεία – μοτελ – πανδοχεία κατά 12%! Επόμενο είναι λοιπόν πολλοί να μην καταφέρνουν τελικά να προγραμματίσουν ολιγοήμερες διακοπές σε κάποιον τουριστικό προορισμό και να αρκούνται απλά σε κοντινές αποδράσεις. Η παραπάνω εικόνα αποτυπώνεται και στην τελευταία έρευνα του ΙΕΛΚΑ που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα, καθώς 1 στους 2 καταναλωτές δηλώνει ότι δεν θα κάνει διακοπές φέτος, ενώ 1 στους 3 δηλώνει ότι θα κάνει μεν διακοπές, αλλά πιο περιορισμένες. Έξι στους 10 δηλώνουν ότι οι δαπάνες τους φέτος θα είναι μειωμένες σε σχέση με πέρυσι, ενώ 4 στους 10 ότι θα είναι μειωμένη άνω του 50%. Οι κύριοι λόγοι είναι είτε το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα λόγω ανατιμήσεων, αλλά κυρίως τα αυξημένα κόστη σε εισιτήρια (50%) και διαμονή (48%).

«Κόφτης» παντού!

Δεν είναι όμως μόνο οι διακοπές που οι καταναλωτές βάζουν «κόφτη» για να καταφέρουν να τα βγάλουν πέρα. Όπως προκύπτει από την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, οι ανατιμήσεις προϊόντων και υπηρεσιών έχουν επηρεάσει τις συνήθειες των καταναλωτών και στις αγορές τους.

Καταρχάς είναι ξεκάθαρη μία τάση των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών και υπηρεσιών και δευτερευόντως διαχείρισης χρημάτων. Σύμφωνα με τα στοιχεία μεγαλύτερη είναι η πίεση στη μείωση των δαπανών για βασικές υπηρεσίες και λιγότερο για βασικά αγαθά. Συγκεκριμένα:

– Το 71% (έναντι 75% το 2023) του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης, όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.α.

– Το 55% (έναντι 54% το 2023) δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.

– Το 49% (έναντι 48% το 2023) του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.

– Το 42% (έναντι 49% το 2024) δηλώνει ότι έχει αλλάξει μάρκα-επωνυμία προϊόντος.

– Το 27% δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του.

– Το 27% (έναντι 32% το 2024) έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεων του.

– Το 16% (έναντι 17% το 2024) δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία, προκειμένου να αυξήσει το εισόδημα του.

Μόλις 3% του κοινού δηλώνουν ότι δεν έχουν λάβει κανένα απολύτως μέτρο για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων.

Σχετικά με τους παράγοντες που επηρεάζουν τους καταναλωτές την τελευταία 4ετία σε σχέση με την επιλογή τροφίμων η χρηματική δαπάνη παραμένει το βασικό κριτήριο (57%), αλλά ειδικά στις τελευταίες μετρήσεις η ένταση μειώνεται (από 69% το 2023).

Παράλληλα η ποιότητα είναι το κύριο κριτήριο για το 27% των καταναλωτών, αλλά αυξάνεται από 16% του 2023. Άρα τον τελευταίο χρόνο καταγράφεται σταδιακή αποκλιμάκωση με την «ψαλίδα» ανάμεσα στα δύο βασικά κριτήρια να κλείνει.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.