Αλήθεια, πόσο ανταποδοτικά είναι τα δημοτικά τέλη στην Χαλκιδική;
– Πρέπει να επανεξεταστούν
• Τα νέα δημοτικά τέλη για την καθαριότητα και τον οδοφωτισμό, είναι αυξημένα σε γενικότερο πλαίσιο στους Δήμους της Χαλκιδικής. Αυτή είναι μια κοινή παραδοχή αν δει κάποιος τους λογαριασμούς των πολιτών. Είναι μια συζήτηση που πρέπει να ανοίξει μιας και η εποχή πάει μπροστά και την ίδια ώρα οι Δήμοι μας έχουν μείνει πίσω στην ανακύκλωση αλλά και σε άλλα ζητήματα που θα μπορούσαν να μειώσουν κατά πολύ τα οικονομικά δεδομένα καθώς και τους λογαριασμούς των πολιτών. Από την μια δηλαδή η οικονομία και από την άλλη σύγχρονη προσέγγιση που πρέπει να έχουν οι ΟΤΑ.
Ειδικότερα οι πολίτες θα πρέπει να κατανοήσουν την σημασία των τελών: Σύμφωνα με την νομοθεσία μας, το ενιαίο ανταποδοτικό τέλος καθαριότητας και φωτισμού επιβάλλεται σε κάθε ακίνητο που βρίσκεται εντός της διοικητικής περιφέρειας των Δήμων και προορίζεται αποκλειστικά για την κάλυψη των πάσης φύσεως δαπανών που αφορούν την παροχή των υπηρεσιών της αποκομιδής και διαχείρισης των απορριμμάτων, του ηλεκτροφωτισμού των οδών, των πλατειών και του συνόλου των κοινοχρήστων χώρων, καθώς και κάθε άλλης, παγίως παρεχόμενης από τους Δήμους, υπηρεσίας, που σχετίζεται ή είναι συναφής με αυτές.
Το ενιαίο ανταποδοτικό τέλος καθαριότητας και φωτισμού υπολογίζεται επί της επιφάνειας του εκάστοτε ακινήτου και προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό των τετραγωνικών μέτρων αυτής επί του συντελεστή του ενιαίου ανταποδοτικού τέλους, ο οποίος ορίζεται, ανά κατηγορία χρήσεως των ακινήτων, με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου.
Το δημοτικό τέλος καθαριότητας και φωτισμού (Δ.Τ.), (Δ.Φ.), όπως και Τέλος Ακίνητης Περιουσίας (Τ.Α.Π.), εισπράττονται μέσω των λογαριασμών του παρόχου ρεύματος από όλους τους καταναλωτές και αποδίδεται στον εκάστοτε Δήμο. Για να είναι ανταποδοτικά τα τέλη θα πρέπει να πληρούν και τις ακόλουθες προϋποθέσεις: α) Να αποτελούν αντάλλαγμα μιας ειδικής παροχής που προσφέρεται αποκλειστικά στους βαρυνόμενους με αυτά και β) Το ύψος τους να είναι ανάλογο προς το ύψος της αντιπαροχής, της οποίας μπορεί να κάνει χρήση ο δημότης.
Πόσο ανταποδοτικά είναι;
Με βάση τα παραπάνω τίθεται το ερώτημα: Τα τέλη καθαριότητας και φωτισμού είναι ανταποδοτικά, με την έννοια ότι αποτελούν αντιπαροχή για τις υπηρεσίες καθαριότητας και φωτισμού που παρέχουν οι Δήμοι μας; Είναι γεγονός ότι όλο και πιο σπάνια στις γειτονιές μας διαπιστώνουμε ότι έρχονται υπάλληλοι για καθαριότητα των οδών, με την παροχή των υπηρεσιών της αποκομιδής των κάδων δεν υπάρχει πρόβλημα, αλλά γενικά στην πόλη όλοι παρατηρούμε, ότι η εικόνα της καθαριότητας δεν είναι καλή. Και οι ηλεκτροφωτισμοί είναι αραιοί και χαμηλοί και υπάρχουν γειτονίες που έχουν σοβαρό πρόβλημα στην αντικατάσταση καμένων λαμπτήρων, γενικά στην περιοχή μας το σύνολο ηλεκτροφωτισμού των κοινοχρήστων χώρων δεν είναι επαρκές.
Μια κάποια λύση…
Η εφημερίδα μας αφού έχει αναλύσει πλήρως την κατάσταση αλλά και τις αρρυθμίες και χωρίς να θέλει να λαϊκίσει ή να προσωποιήσει προβλήματα και ζητήματα, προτείνει και λύσεις. Φυσικά και αυτή η διαπίστωση όπως και οι προτάσεις έρχονται σε μια εποχή που έχουν ολοκληρωθεί οι Δημοτικές εκλογές αλλά και έχουν εγκατασταθεί οι νέες διοικήσεις στους Δήμους. Άρα μακριά από εμάς μικροπολιτικά παιχνίδια.
-Για την κάλυψη των πάσης φύσεως δαπανών που αφορούν την παροχή των υπηρεσιών της αποκομιδής και διαχείρισης των απορριμμάτων, το τέλος ταφής και τα έξοδα ΦΟΔΣΑ, που θα επιβαρύνουν και τους Δήμους της Χαλκιδικής, πρότασή μας είναι ότι: Θα πρέπει να μειωθούν οι όγκοι των παραγόμενων σκουπιδιών, γιατί το κόστος θα αυξάνεται τα επόμενα χρόνια και απαιτείται πλήρης αναθεώρηση του τρόπου υπολογισμού των ανταποδοτικών τελών καθαριότητας, καθώς είναι τελείως λάθος τα ανταποδοτικά τέλη καθαριότητος να υπολογίζονται βάσει των τετραγωνικών των ακινήτων. Τα ακίνητα δεν παράγουν σκουπίδια αλλά οι άνθρωποι και ήρθε η ώρα να εφαρμοστεί η μέθοδος, να πληρώνεις ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας, ανάλογα με τα απορρίμματα που παράγεις. Το ισχύον θεσμικό πλαίσιο (Ν. 4819/2021) παρέχει σοβαρό κίνητρο για την ανακύκλωση – επαναχρησιμοποίηση – ανάκτηση ενέργειας των απορριμμάτων μας, τα οποία τα τελευταία χρόνια υιοθετούνται ολοένα και περισσότερο με σοβαρά οφέλη, οικονομικά και περιβαλλοντικά. Είναι αναγκαία η εφαρμογή και παροχή κινήτρων για ανακύκλωση απορριμμάτων εκ μέρους του Δήμου μας, για τις περιπτώσεις που οι δημότες, (κατοικία –επιχειρήσεις), θα επέλεγαν την ανακύκλωση ως τρόπο διάθεσης των απορριμμάτων τους, καθώς προκύπτει, ότι όσο περισσότερη είναι η ανακύκλωση τόσο μικρότερο είναι το κόστος των υπηρεσιών και τα δημοτικά τέλη. Μείωση της ετήσιας εισφοράς των Ο.Τ.Α. α’ βαθμού και ανάλογα των δημοτών στην διαχείρισης των απορριμμάτων, θα ισχύσει και θα δουν όφελος, οποίοι Δήμοι εφαρμόζουν το σύστημα «πληρώνω όσο πετάω» ή «κερδίζω όσο διαχωρίζω».
-Για τον ηλεκτροφωτισμό των οδών, των πλατειών και του συνόλου των κοινοχρήστων χώρων, απαιτείται άμεση αντικατάσταση του απαρχαιωμένου πλέον σημερινού φωτισμού, ώστε να καλυφθεί το ενεργειακό κόστος των Δήμων μας όπου δεν έχει γίνει ακόμη το οποίο έχει αυξηθεί, με αναβάθμιση της ενεργειακής απόδοσης του συστήματος των υποδομών. Αποτελεί πλέον αναγκαιότητα επιβολής ενός σύγχρονου ανταποδοτικού καθεστώτος στα δημοτικά τέλη ηλεκτροφωτισμού, που να μπορούν να ανταπεξέλθουν στις σύγχρονες ανάγκες και τις ενεργειακές στρατηγικές των Δήμων (φώτα leb – φωτοβολταϊκοί συλλέκτες) κ.λ.π.
Το ζήτημα που προβληματίζει τους δημότες πολλών Δήμων είναι, πως μπορούν να καλυτερεύσουν οι συνθήκες για τη μείωση του κόστους των τελών αυτών (Δ.Τ. – Δ.Φ) και ανάλογα του τέλους των δημοτών. Πιστεύουμε ότι, αν όλα τα παραπάνω κολλάνε σε αντιμαχίες των δημοτικών παρατάξεων στα δημοτικά συμβούλια, πάντα τα δημοτικά τέλη θα κάνουν τη ζωή των πολιτών ακόμα πιο ακριβή, γιατί εμείς οι δημότες επιβαρυνόμαστε με τα τέλη. Δεν διαφωνούμε ότι το ύψος τους, θα πρέπει να είναι ανάλογο του κόστους παροχής των αντίστοιχων υπηρεσιών και ελπίζουμε οι νέες προσπάθειες να μην πέσουν στο κενό και πάλι, γιατί εμείς οι δημότες θα «πληρώνουμε την νύφη» και φωτίζοντας τον σκοτεινό Δήμο μας, να μην χρειαστεί να μας “αλλάξουν και τα φώτα”».