Επί ποδός» και η Χαλκιδική για τα θύματα του μοιραίου δυστυχήματος των Τεμπών!
![](https://www.halkidikipost.gr/wp-content/uploads/2023/03/1-6.jpg)
Να διερευνηθούν τα πραγματικά αίτια του τραγικού συμβάντος των Τεμπών
«ΚΑΤΗΓΟΡΩ»
Πίσω από το ανθρώπινο λάθος του σταθμάρχη, διαπιστώνονται διαχρονικές ελλείψεις στις σιδηροδρομικές υποδομές
• «Παγωμένη» η Ελλάδα παρακολουθεί από χθες τα ξημερώματα τις τραγικές εξελίξεις με τη σύγκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη που μέχρι χθες το απόγευμα, είχε ως αποτέλεσμα την απώλεια τουλάχιστον 38 ανθρώπινων ζωών, νέων στην συντριπτική τους πλειοψηφία και δεκάδων άλλων να έχουν τραυματιστεί και να νοσηλεύονται σε νοσοκομεία της Θεσσαλίας και της Θεσσαλονίκης. Όμως μέχρι αργά χθες βράδυ δεν είχε εξακριβωθεί και ο αριθμός των αγνοουμένων. Οι συγγενείς των θυμάτων είναι απαρηγόρητοι, αλλά και σε όλη την κοινωνία υπάρχει ένας «βουβός θρήνος» για τις τόσες ψυχές που χάθηκαν άδικα.
Τη συντριβή τους εξέφρασε η Πολιτειακή και Πολιτική Ηγεσία της χώρας, ενώ ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής σε ένδειξη σεβασμού στη μνήμη των ανθρώπων που χάθηκαν -όπως δήλωσε- παραιτήθηκε αναλαμβάνοντας την ευθύνη για τα διαχρονικά λάθη του ελληνικού κράτους και του πολιτικού συστήματος. Στην Χαλκιδική υπάρχει τρομερή κινητοποίηση για αίμα και δεκάδες συμπολίτες μας πηγαίνουν στην Θεσσαλονίκη ή στο νοσοκομειο Πολυγύρου για να δώσουν αίμα, ενώ όποιες εκδηλώσεις είχαν προγραμματιστεί, αναβάλλονται επ αόριστον για αυτή την τραγωδία.
Έρευνα σε βάθος
Χθες βράδυ ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης σε διάγγελμά του, ανέφερε ότι η πράξη της παραίτησης τιμά τον κ. Καραμανλή, ανέφερε ότι θα αποδοθεί Δικαιοσύνη, ανακοίνωσε ότι θα συγκροτηθεί ανεξάρτητη υπερκομματική Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων για να εξετάσει σε βάθος τα αίτια του δυστυχήματος, που μπορεί μεν να οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος, αλλά όπως προκύπτει δεν υπάρχουν ή δεν λειτούργησαν κι άλλες ασφαλιστικές δικλείδες.
Εκείνο όμως που αιωρείται από χθες για το τραγικό και πρωτοφανές στα ελληνικά χρονικά δυστύχημα, είναι ένα διαπεραστικό «γιατί;». Το ίδιο ερώτημα, όπως είπε ο Πρωθυπουργός του έθεσαν συγγενείς θυμάτων και τραυματιών που τους συνάντησε στο Νοσοκομείο της Λάρισας. Ένα «γιατί» που στοιχειώνει διαχρονικά την Ελληνική Δημόσια Διοίκηση, τις Κυβερνήσεις τουλάχιστον των τελευταίων 20-25 χρόνων, αλλά και τη νοοτροπία του «ωχαδερφισμού» που έχει επικρατήσει τις τελευταίες δεκαετίες σε πολλές λειτουργικές δομές, που δείχνουν να κινούνται αν όχι όλες, οι περισσότερες στην τύχη τους!
«Τις πταίει;»
Απάντηση στο «γιατί;» πρέπει να δοθεί άμεσα, όπως άμεσα πρέπει να δοθεί απάντηση και στο «τις πταίει;» για την αποδιοργάνωση των σιδηροδρόμων, τις ατέλειες των δικτύων, τα διαδοχικά λάθη, αλλά -όπως φαίνεται- και την έλλειψη επαρκών ελέγχων. Ναι μεν ο σταθμάρχης παραδέχτηκε το λάθος που έκανε και το οποίο προκάλεσε την εκατόμβη νεκρών, όμως αναδεικνύονται σειρά ζητημάτων και αστοχιών που δεν θα έπρεπε ή που δεν θα συνέβαιναν και θα είχε αποφευχθεί η τραγωδία. Από χθες ακούγονται και λέγονται πάρα πολλά, χωρίς κανένας να είναι σε θέση να τα αξιολογήσει, πολύ περισσότερο μάλιστα όταν ορισμένοι δεν αποφεύγουν τον πειρασμό να «αξιοποιήσουν» τους 38 επιβεβαιωμένους θανάτους νέων παιδιών για συνδικαλιστικές ή πολιτικές σκοπιμότητες.
Αχρείαστα, ακατανόητα, καταδικαστέα όλα αυτά την ώρα του θρήνου. Όμως υπάρχει μια σκληρή πραγματικότητα. Οι συγγενείς των θυμάτων, όλη η Ελληνική κοινωνία πρέπει να μάθει και το «γιατί» και το «τις πταίει» που φτάσαμε στο χθεσινό τραγικό δυστύχημα: Φταίει η έλλειψη επαρκών χρηματοδοτήσεων, φταίνε οι λάθος επιλογές ως προς τις προτεραιότητες ανακατασκευών, φταίνε οι ελλιπείς μελέτες, φταίνε οι επιλογές προσωπικού, φταίνε… Άπειρα τα ερωτηματικά τα οποία πρέπει να απαντηθούν με υπευθυνότητα, κάτι που προϋποθέτει διερεύνηση των αιτιών του δυστυχήματος σε βάθος και με πλήρη διαφάνεια. Οι δηλώσεις συμπαράστασης, η έκφραση λύπης, η ανάληψη της πολιτικής ευθύνης, ακόμη και οι κηδείες δημοσία δαπάνη των θυμάτων, μπορεί να είναι μεν σωστές και αναμενόμενες κινήσεις, όμως ούτε τους νέους που χάθηκαν από τη ζωή φέρνουν πίσω, ούτε τα ψυχικά και σωματικά τραύματα αποκαθιστούν. Τουλάχιστον για να ηρεμήσει κάπως η συνείδησή τους, απαιτούν να έχουν απαντήσεις. Να αποδοθούν οι ευθύνες και όπως ανέφερε ο Πρωθυπουργός «να δουλέψουμε ώστε αυτό το ποτέ ξανά να μην μείνει λόγος κενός».
Να εκριζωθεί η παθογένεια
Οι διαχρονικές ευθύνες της Πολιτείας υπάρχουν και η ανάληψη πρωτοβουλιών ώστε να αντιμετωπίζονται παθογένειες που οδηγούν είτε σε τραγωδίες όπως η χθεσινή, είτε σε καταστροφές, όπως έχει συμβεί με τις πυρκαγιές δεν μπορεί να γίνονται εκ των υστέρων. Πρέπει να αντιμετωπίζονται προληπτικά, ώστε να μη χρειάζεται «απολογία» Πρωθυπουργών, παραιτήσεις υπουργών και υποσχέσεις για «ποτέ ξανά». Γιατί η ίδια προχειρότητα, η ίδια χαλαρότητα και η ίδια αναβλητικότητα για έργα συντήρησης υπάρχει σε πολλούς τομείς και δραστηριότητες, υπάρχει π.χ. (για να δούμε και τα δικά μας) και στην επικινδυνότητα των οδικών δικτύων, στην αντιπλημμυρική προστασία κ.ο.κ. Πρόκειται για παθογένεια της Ελληνικής Διοίκησης και κοινωνίας, η οποία πρέπει άμεσα να εκριζωθεί.
Με DNA η ταυτοποίηση
Οι έρευνες διακόπηκαν χθες βράδυ λόγω του σκότους και θα συνεχιστούν σήμερα, με την Πυροσβεστική Υπηρεσία να ανακοινώνει 38 επιβεβαιωμένους νεκρούς, ενώ από τους 72 επιβάτες που εισήχθησαν σε νοσοκομεία, οι 15 πήραν εξιτήριο, 57 παραμένουν για νοσηλεία, εκ των οποίων 6 σε Μονάδα Εντατικής Θεραπείας. Κατά τη διάρκεια της επιχείρησης 194 επιβάτες μεταφέρθηκαν με λεωφορεία στη Θεσσαλονίκη, 20 στη Λάρισα και 8 στην Κατερίνη. Τραγικές είναι οι ώρες που περνάνε συγγενείς των θυμάτων, καθώς καλούνται να αναγνωρίσουν τους οικείους τους μέσω της λήψης DNA καθώς έχουν παραμορφωθεί και είναι αδύνατη η αναγνώρισή τους. Όπως ανακοίνωσε η Αστυνομία μέχρι χθες το βράδυ είχαν ληφθεί 17 δείγματα DNA από τις σορούς και 23 δείγματα από συγγενείς των επιβατών. Επίσης από το σημείο του δυστυχήματος συνεχίζεται από αστυνομικούς η περισυλλογή των προσωπικών αντικειμένων και των αποσκευών των επιβατών.
Υπουργός Μεταφορών ο Γ. Γεραπετρίτης
Τη θέση του παραιτηθέντος Κ. Καραμανλή στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, όπως ανακοίνωσε χθες ο Πρωθυπουργός αναλαμβάνει μέχρι τις εκλογές ο Υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης. Την παραίτηση του Κ. Καραμανλή, ακολούθησαν οι παραιτήσεις των επικεφαλής των ΤΡΑΙΝΟΣΕ, κ. Σπύρου Πατέρα και της ΕΡΓΟΣΕ κ. Χρήστου Βίνη (που κατάγεται από τα Γιάννενα).
Τριήμερο Εθνικό πένθος
Η χώρα μετά από απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών έχει κηρυχθεί σε τριήμερο εθνικό πένθος . Επίσης η κηδεία των θυμάτων θα γίνει δημοσία δαπάνη.
Συλλυπητήριες δηλώσεις
Δηλώσεις για την τραγωδία έγιναν από την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τον Πρόεδρο της Βουλής, πολιτικούς αρχηγούς κ.α.
Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου, έκανε λόγο «για αδιανόητη τραγωδία» και πρόσθεσε ότι «μοιραζόμαστε την οδύνη όσων έχασαν τους δικούς τους, αν και γνωρίζουμε ότι ο πόνος τους είναι τόσο μεγάλος, ώστε κανένας παρηγορητικός λόγος δεν μπορεί να τον ανακουφίσει».
Ο Πρόεδρος της Βουλής Κωνσταντίνος Τασούλας, τόνισε ότι «με αίσθημα συντριβής, η χώρα έγινε μάρτυρας της πολύνεκρης σιδηροδρομικής τραγωδίας» και εξέφρασε τα θερμά του συλλυπητήρια προς τους οικείους των θυμάτων, ευχόμενος καλή ανάρρωση στους τραυματίες.
Τέμπη: Τα ερωτήματα γύρω από τη 12λεπτη πορεία θανάτου
Η δεύτερη νύχτα των ερευνών για τα σωστικά συνεργεία κύλησε μέσα σε ένα σκηνικό φρίκης από καμένες λαμαρίνες και συντρίμμια
Πάνω από ένα εικοσιτετράωρο μετά τη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη τα ερωτήματα παραμένουν αμείλικτα.
Η δεύτερη νύχτα των ερευνών για τα σωστικά συνεργεία κύλησε μέσα σε ένα σκηνικό φρίκης από καμένες λαμαρίνες και συντρίμμια. Τα μοιραία λάθη, ο ανθρώπινος παράγοντας, τα συστήματα ασφαλείας και τα μεγάλα προβλήματα του σιδηροδρομικού δικτύου έρχονται στο προσκήνιο, όσο ξετυλίγεται το κουβάρι των γεγονότων.
Η παραδοχή, σύμφωνα με πληροφορίες, του σταθμάρχη της Λάρισας για το εγκληματικό λάθος της δρομολόγησης της αμαξοστοιχίας σε λάθος γραμμή είναι η μία πλευρά του νομίσματος. Είναι δηλαδή ζήτημα ενός και μόνο ανθρώπου η δρομολόγηση ενός τρένου γεμάτου επιβάτες στο σιδηροδρομικό δίκτυο; Δεν υπάρχει σήμανση για τους μηχανοδηγούς ή σύστημα εντοπισμού της κίνησης μιας αμαξοστοιχίας στο δίκτυο, ώστε να υπάρξει κι ένα δεύτερο «μάτι» ανθρώπινο ή ψηφιακό στην κυκλοφορία;
Σε αυτά τα 20 χλμ. που λέγεται ότι διένυσαν οι δύο αμαξοστοιχίες μέχρι να γίνει η μοιραία σύγκρουση στο ύψος του Ευαγγελισμού των Τεμπών δεν υπήρχε κέντρο κυκλοφορίας όπου θα μπορούσε να εντοπιστεί σε πραγματικό χρόνο το τραγικό σφάλμα;
Το στίγμα δηλαδή δύο τρένων που, αναπτύσσοντας υψηλές ταχύτητες, κινούνταν το ένα κατά πάνω του άλλου στην ίδια γραμμή του άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης. Του βασικού σιδηροδρομικού άξονα της χώρας, στον εκσυγχρονισμό του οποίου γίνονται επενδύσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων την τελευταία δεκαπενταετία.
Η απάντηση στα παραπάνω ερωτήματα ονομάζεται στη σιδηροδρομική γλώσσα ERTMS, σύντομη απόδοση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Διαχείρισης Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας.
Πρόκειται για το ενιαίο ευρωπαϊκό σύστημα σηματοδότησης και ελέγχου ταχύτητας που διασφαλίζει τη διαλειτουργικότητα των εθνικών σιδηροδρομικών συστημάτων, εξασφαλίζοντας ένα υψηλό επίπεδο ασφάλειας και μεγαλύτερη χωρητικότητα στην υποδομή. Με λίγα λόγια περισσότερα τρένα μπορούν να κινούνται με ασφάλεια στο δίκτυο.
Το ERTMS απαρτίζεται από το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Τρένων (ETCS) και το Παγκόσμιο Σύστημα Κινητών Επικοινωνιών για Σιδηροδρόμους (GSM-R).
Ειδικότερα, το ETCS επιτρέπει τη συνεχή επιτήρηση της μέγιστης επιτρεπόμενης ταχύτητας των συρμών, την αυτόματη προστασία έναντι παραβιάσεων ταχύτητας, καθώς και την αυτόματη ακινητοποίηση του συρμού σε περίπτωση παραβίασης ερυθρού φωτοσήματος. Περιλαμβάνει, ακόμη, την απεικόνιση των ενδείξεων των φωτοσημάτων, που μπορούμε να τα φανταστούμε σαν τα φανάρια στους δρόμους, στον θάλαμο μηχανοδήγησης με ηλεκτρονικά μέσα.
Όσο για το GSM-R, το σύστημα ραδιοκάλυψης, αυτό αποτελεί ένα ψηφιακό σύστημα επικοινωνίας, το οποίο στηρίζεται στο παγκοσμίως διαδεδομένο και αποδεδειγμένα αξιόπιστο σύστημα κινητής τηλεφωνίας GSM, που καλύπτει όλες τις ανάγκες ασφαλούς επικοινωνίας ενός σύγχρονου σιδηροδρομικού δικτύου
Όμως στις ελληνικές ράγες τα πράγματα μόνο απλά δεν είναι. Η εγκατάσταση των σύγχρονων συστημάτων τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης έχει μπλέξει εδώ και χρόνια στα γρανάζια της ελληνικής σιδηροδρομικής Βαβέλ.
Κατακερματισμένες συμβάσεις με αλληλοκαλύψεις, διαμάχες μεταξύ εργολάβων, χρηματοδοτικά κενά, δικαστικές συγκρούσεις, πόλεμος αποζημιώσεων. Είναι χαρακτηριστικό ότι έργα σηματοδότησης και τηλεπικοινωνιών διήρκεσαν ακόμη και 13 χρόνια, ενώ υπάρχουν σε εξέλιξη ακόμα συμβάσεις από το 2005 που μοιάζουν με το γεφύρι της Άρτας και η ολοκλήρωσή τους έχει προγραμματιστεί εντός του τρέχοντος έτους.
Μια προδιαγεγραμμένη τραγωδία και μια παραίτηση – Η «αντικειμενική» και η πραγματική ευθύνη
Τι έλεγε στη Βουλή ο πρώην υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, μόλις στις 20 Φεβρουαρίου, απαντώντας σε επερώτηση βουλευτή της αξιωματικής αντιπολίτευσης για την ασφάλεια στα τρένα.
«Είναι γεγονός ότι παραλάβαμε τον ελληνικό σιδηρόδρομο σε κατάσταση που δεν ταιριάζει στον 21ο αιώνα. Σε αυτά τα 3,5 χρόνια, κάναμε κάθε προσπάθεια για να βελτιώσουμε αυτή την πραγματικότητα. Δυστυχώς, οι προσπάθειες αυτές δεν ήταν αρκετές», για να αποτρέψουν την σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη, δήλωσε ο πρώην υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, ανακοινώνοντας ότι υπέβαλε την παραίτησή του, επειδή «αυτό λέγεται πολιτική ευθύνη».
Μία παραίτηση, που έγινε δεκτή από τον πρωθυπουργό, ο οποίος έκανε λόγο για «αντικειμενική πολιτική ευθύνη» του κ. Καραμανλή, προσθέτοντας πως «η στάση του τον τιμά, «καθώς όλα δείχνουν πως το δράμα οφείλεται, δυστυχώς, κυρίως σε τραγικό ανθρώπινο λάθος».
Θα πει κανείς, τόσα χρόνια αυτό δεν λένε οι πολίτες αγανακτισμένοι, κάθε φορά που σημειώνεται μία τραγωδία, πίσω από την οποία, όμως, κρύβονται όχι μόνο «αντικειμενικές», αλλά και πραγματικές ευθύνες; «Μα, κανείς ποτέ δεν θα παραιτηθεί σε αυτή τη χώρα;», «Σε άλλα κράτη, παραιτούνται αμέσως, πέφτουν κυβερνήσεις, στην Ελλάδα δεν κουνιέται φύλλο!».
Η αντικειμενική και η πραγματική ευθύνη
Πράγματι, τον τιμά τον κ. Καραμανλή που παραιτήθηκε, ακόμη και στο «παρά πέντε» των εκλογών. Είναι μία κίνηση, στην οποία δεν μας έχουν συνηθίσει οι πολιτικοί σε αυτή τη χώρα.
Ωστόσο, δεν μπορεί να παραβλέψει κανείς πως, όποια κι ήταν τα χάλια του ελληνικού σιδηροδρόμου, προ διακυβέρνησης Μητσοτάκη και υπουργίας Μεταφορών Καραμανλή, υπήρχαν προειδοποιήσεις ότι εάν δεν πράξουμε κάτι τώρα, δεν θα αποφύγουμε το μοιραίο.
Φρέναραν ή όχι τα τρένα – Πώς θα αποδειχθεί
Και δεν το αποφύγαμε…
Για παράδειγμα, ακούστε τι έλεγε στη Βουλή ο πρώην υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, μόλις λίγες ημέρες πριν και, συγκεκριμένα, στις 20 Φεβρουαρίου, απαντώντας σε επερώτηση βουλευτή της αξιωματικής αντιπολίτευσης για την ασφάλεια στα τρένα.
«Διασφαλίζουμε την ασφάλεια»
«Είναι ντροπή και ντρέπομαι που θέτετε θέματα ασφαλείας και θα ήθελα να ανακαλέσετε αμέσως. Είναι ντροπή. Διασφαλίζουμε την ασφάλεια. Διασφαλίζουμε την ασφάλεια!», είπε δύο φορές με στεντόρεια φωνή ο κ. Καραμανλής, όπως ακούγεται στο απόσμασμα της ομιλίας του στη Βουλή, που ανήρτησε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης εκπαιδευτικός από την Λάρισα.
Παράλληλα, βέβαια, οι ευθύνες για την κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου και των ελληνικών σιδηροδρόμων είναι πράγματι διαχρονικές και δεν εξαιρούν την σημερινή κυβέρνηση.
Πρόκειται για μία εξέλιξη που ήρθε μετά από μια πορεία χρόνων, αρχικά με την «απελευθέρωση» και αργότερα με την ιδιωτικοποίηση του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα, με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων – της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ.
Το 2017, επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, η «Ferrovie dello Stato Italiane Group» εξαγόρασε αντί 45 εκατομμυρίων ευρώ την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Το χρέος του ΟΣΕ, ύψους 14,3 δισ. ευρώ, προστέθηκε στο κρατικό δημόσιο χρέος, όπως και η ετήσια επιχορήγηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Η ιταλική εταιρεία, όμως, επιδοτείται με 50 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο για να εκτελεί συγκεκριμένα δρομολόγια, όπως προβλέπεται από τη σύμβαση Υποχρεώσεων Δημόσιας Υπηρεσίας (ΥΔΥ) που έχει υπογράψει με το ελληνικό υπουργείο Μεταφορών.
Η… γενναιόδωρη σύμβαση επί Κ. Καραμανλή
Γενναιόδωρη, όμως, ήταν και η κυβέρνηση της ΝΔ, η οποία, τον Ιούλιο του 2022, επικύρωσε στη Βουλή σύμβαση, με την οποία η σιδηροδρομική εταιρεία θα εισπράττει 750 εκατομμύρια ευρώ για να εκτελεί δρομολόγια στις «άγονες γραμμές».
Η σύμβαση έχει ισχύ για 15 χρόνια, στη διάρκεια των οποίων η εταιρεία θα εισπράττει κάθε χρόνο 50 εκατομμύρια.
Ποιες είναι οι «άγονες γραμμές»; Μία από αυτές είναι το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη!
Η υπόθεση αυτή, βέβαια, έχει παλαιότερες ρίζες. Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ είχε «σπάσει» τον ΟΣΕ σε εταιρείες.
Ήταν τα πρώτα βήματα της στρατηγικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την αποκαλούμενη «απελευθέρωση» των σιδηροδρόμων.
Η FSI-TRENITALIA, μετά την σύμβαση την οποία υπογράφει η σημερινή κυβέρνηση και ο Κώστας Καραμανλής για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, θα γίνει αποδέκτης κρατικού χρήματος για μια σειρά επενδύσεων, που θα έπρεπε να χρηματοδοτήσει η… ίδια.
Η σύμβαση περιλαμβάνει τη μίσθωση – και όχι απόκτηση – 10 νέων τρένων υδρογόνου και 10 ηλεκτρικών. Τα τρένα αυτά αναμένεται να παραληφθούν από την Ελλάδα το 2027, ωστόσο η χώρα μας ξεκινάει από τώρα τις πληρωμές.
Τα δρομολόγια που εκτελεί θα βαφτίσουν «άγονες γραμμές» σχεδόν όλους τους προορισμούς, δηλαδή άγονη γραμμή και το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη, άγονη γραμμή ακόμα και τα… τρενάκια τουριστικού ενδιαφέροντος, όπως αυτό στο Πήλιο.
Η σύμβαση για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όπως προαναφέρθηκε, θα έχει διάρκεια 15 χρόνια, κάτι το οποίο σημαίνει ότι δεσμεύει και τις επόμενες κυβερνήσεις.
Περιλαμβάνει μάλιστα και έναν όρο, ο οποίος αποτρέπει κάποια μελλοντική κυβέρνηση από το να μην ανανεώσει την σύμβαση στη 10ετία για τα υπόλοιπα 5 χρόνια.
Και αυτό, γιατί υπάρχει ο όρος ότι «από την συνολική κεφαλαιακή επένδυση του παρόχου που θα είναι 163,5 εκατομμύρια ευρώ, θα επιστραφεί στον πάροχο μόνο το υπολειπόμενο αναπόσβεστο μέρος».
Για όλα αυτά, η ανάληψη της πολιτικής ευθύνης – ακόμη κι αν δεν είναι συνολική, διαχρονική – είναι επιβεβλημένη, όχι μόνο για «αντικειμενικούς», αλλά και για πραγματικούς λόγους.