30 Νοεμβρίου, 2022
Πολιτική & Οικονομία

ΑΓΩΝΙΑ ΓΙΑ ΤΟ…ΑΥΡΙΟ 

– Η αβεβαιότητα έχει μουδιάσει την αγορά της Χαλκιδικής, με τους καταναλωτές να ψωνίζουν μόνο τα άκρως αναγκαία

• Πολλοί δεν πιστεύουν στο «καλάθι του νοικοκυριού», αφού θεωρούν ότι σ’ αυτό θα μπουν προϊόντα διαλογής…

SOYPER MARKET LISTA

• Προβληματισμός και μεγάλη αγωνία για το πώς θα βγει ο πολύ δύσκολος χειμώνας που βρίσκεται προ των πυλών, επικρατεί μεταξύ της συντριπτικής πλειοψηφίας των πολιτών, οι οποίοι καθημερινά δίνουν τη μάχη της επιβίωσης κατά της ακρίβειας, αλλά και με την αβεβαιότητα για το τι θα τους ξημερώσει αύριο! 

Εκτός από το θέμα της θέρμανσης που αυτή την περίοδο βρίσκεται σε… πρώτο πλάνο, χωρίς ακόμη να παρατηρείται κάποια ιδιαίτερη κινητικότητα για προμήθεια πετρελαίου (μπορεί η τιμή του να ξεκίνησε χαμηλότερα απ’ ότι αναμενόταν, αλλά και πάλι κινείται σε πολύ υψηλά επίπεδα για τους φτωχούς οικογενειακούς προϋπολογισμούς), το μεγάλο άγχος είναι οι καθημερινές αγορές βασικών αγαθών, οι τιμές των οποίων τραβούν συνεχώς την ανηφόρα!

Με λίστα…

Εδώ και αρκετό καιρό οι περισσότεροι καταναλωτές ψωνίζουν με λίστα, η οποία περιλαμβάνει τα απολύτως απαραίτητα και αυτά πολλές φορές περιορισμένα, αφού φυσικά έχει προηγηθεί ενδελεχής έρευνα αγοράς σε διάφορα καταστήματα της πόλης. Πλέον όλοι ψάχνουν στα ράφια για τις προσφορές και όπως χαρακτηριστικά έλεγε στον «Π.Λ.» καταστηματάρχης, η κίνηση που μπορεί να παρατηρηθεί στα καταστήματα δεν σημαίνει αυτόματα και τζίρος. Οι περισσότεροι πηγαίνουν στο ταμείο με πολύ λίγα ψώνια, αφού τα έχουν περάσει πρώτα από… κόσκινο για να βρουν τα πιο φθηνά!

Το «καλάθι του νοικοκυριού»

Οι σφιχτοί οικογενειακοί προϋπολογισμοί, σε συνδυασμό με την ακρίβεια που έχει χτυπήσει «κόκκινο» και στην περιοχή μας, δεν περνούν απαρατήρητα από την Κυβέρνηση. Και ως απάντηση σ’ αυτή την, ομολογουμένως πολύ δύσκολη συγκυρία, έρχεται το Υπουργείο Ανάπτυξης να καθιερώσει το «καλάθι του νοικοκυριού» για το οποίο όμως εκφράζονται επιφυλάξεις τόσο από τους καταναλωτές, όσο και από φορείς της αγοράς, κυρίως τους μικρομεσαίους.

Οι υπουργοί Αδ. Γεωργιάδης και Ν. Παπαθανάσης μιλώντας στο ΑΠΕ υποστήριξαν ότι θα διασφαλιστεί σταθερότητα και φθηνότερες τιμές σε 50 προϊόντα, που είναι απολύτως απαραίτητα για τη διαβίωση του μέσου νοικοκυριού.

Από την άλλη πολλοί καταναλωτές εμφανίζονται δύσπιστοι, καθώς θεωρούν ότι σ’ αυτό το καλάθι θα περιλαμβάνονται προϊόντα κατώτερης ποιότητας αφού αυτά θα προωθούν πρώτα τα σούπερ μάρκετ. «Τι θα πει θα έχει μακαρόνια μόνο Νο 6 ή χοιρινό κρέας μόνο, όταν αποκλείουν το μοσχάρι ή τον κιμά, απαραίτητα για την υγιεινή διατροφή παιδιών, ασθενών και γερόντων», σχολίαζαν καταναλωτές.

Σύμφωνα με τον Αδ. Γεωργιάδη, «το “καλάθι του νοικοκυριού” θα δηλωθεί στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, θα αναρτηθεί στην εφαρμογή e-katanalotis ώστε να το γνωρίζουν όλοι οι καταναλωτές και προφανώς τα ίδια τα σούπερ μάρκετ θα κάνουν και τις δικές τους προωθητικές ενέργειες. Τα συγκεκριμένα προϊόντα θα παραμένουν στο «καλάθι» για διάστημα 7 ή 15 ημερών και καθ’ όλο αυτό το διάστημα σούπερ μάρκετ και βιομηχανία θα πρέπει να έχουν διασφαλίσει τις απαιτούμενες ποσότητες για να ανταποκριθούν στη ζήτηση. Ως βάση για την διαμόρφωση των τιμών στο “καλάθι” λαμβάνονται οι τιμές της 5ης Οκτωβρίου, ημέρα κατά την οποία είχαμε ως Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων τη συνάντησή μας με τους εκπροσώπους του λιανεμπορίου και των σούπερ μάρκετ. Άρα, δεν μπορεί να αυξήσει κάποιος τις τιμές των προϊόντων τώρα για να διαμορφώσει το “καλάθι”. Θα ισχύει η τιμή εκείνης της ημέρας».

Οι φορείς της αγοράς…

Πάντως δεν είναι μόνο οι καταναλωτές που βλέπουν με επιφύλαξη αυτή την πρωτοβουλία του Υπουργείου Ανάπτυξης.

Η Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδος σε σχετική ανακοίνωσή της υποστήριξε, μεταξύ άλλων, ότι «για να αντιμετωπιστεί η ακρίβεια πρέπει να τιθασευτούν οι τιμές που επιβάλει το ολιγοπώλιο της ενέργειας».

Σύμφωνα με την ίδια με το «καλάθι της νοικοκυριού» δίνεται η μάχη των εντυπώσεων από την κυβέρνηση. Και εκτιμά ότι «δεν θα έχει όμως κανένα αποτέλεσμα γιατί ακόμη κι αν δεν γίνουν αυξήσεις σε εκείνα τα προϊόντα που θα τελούν υπό επιτήρηση, θα γίνουν μεγαλύτερες αυξήσεις σε συμπληρωματικά ή υποκατάστατα προϊόντα. Προϊόντα για τα οποία δεν αξιολογείται η προστιθέμενη αξία τους για την ελληνική παραγωγή και οικονομία».

Από την πλευρά του και ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθήνας Ι. Χατζηθεοδοσίου τόνισε ότι η λίστα για το καλάθι είναι ανεπαρκής, καθώς ένα νοικοκυριό έχει ανάγκη από περισσότερα προϊόντα και εκτίμησε ότι οι αλυσίδες τροφίμων θα προωθήσουν κατά κύριο λόγο τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, αυξάνοντας με αυτόν τον τρόπο το κέρδος τους.

Το Ινστιτούτο Καταναλωτών (ΙΝΚΑ) χαρακτήρισε την πρωτοβουλία του υπουργείου «επικοινωνιακό τέχνασμα, χωρίς ουσία, αφού ήδη οι τιμές των προϊόντων είναι πολύ υψηλές». Σύμφωνα με το ΙΝΚΑ, «αντί το υπουργείο να πάρει θέση για την ουσιαστική μείωση των τιμών μέσω του ειδικού φόρου κατανάλωσης καυσίμων εφευρίσκει τρόπους για δήθεν συμφωνίες συγκράτηση των τιμών».

Πάταξη της αισχροκέρδειας

Βέβαια, οι δυο υπουργοί (Αδ. Γεωργιάδης και Ν. Παπαθανάσης) ξεκαθαρίζουν ότι θα συνεχιστούν οι εντατικοί έλεγχοι σε όλα τα είδη πρώτης ανάγκης για αισχροκέρδεια ανεξαρτήτως του «καλαθιού του νοικοκυριού», ωστόσο θα πρέπει να δοθεί μεγαλύτερη βαρύτητα προς αυτή την κατεύθυνση, όπως τονίζουν οι καταναλωτές που καθημερινά βρίσκονται αντιμέτωποι με παράλογες αυξήσεις που δεν μπορούν να δικαιολογηθούν. «Ας αναβιώσουν την παλιά αγορανομία με τα μικτά κλιμάκια για ελέγχους στην αγορά, έστω μόνο για τα είδη διατροφής, κι ας επιβάλλουν τσουχτερά πρόστιμα στους παρανομούντες. Γιατί δεν μπορεί προϊόν που παράγεται στην Πρέβεζα να το αγοράζουν εκεί 20-30 λεπτά και στα Γιάννενα να το πωλούν 1,80 – 2 ευρώ, δηλαδή η τιμή του να εξαπλασιάζεται», έλεγε χαρακτηριστικά καταναλωτής.

Ένα άλλο γεγονός που αποδεικνύει την οικονομική στενότητα των νοικοκυριών είναι αυτό που παρατηρείται τελευταία σε λαϊκές αγορές.

Ενώ κάποτε οι περισσότερες νοικοκυρές έτρεχαν πρωί πρωί στις λαϊκές για να αγοράσουν τα πιο φρέσκα προϊόντα – έστω και λίγο ακριβότερα – τώρα σε πολλούς πάγκους κίνηση παρατηρείται προς το μεσημέρι, λίγο πριν αναχωρήσουν οι παραγωγοί, που για να ξεπουλήσουν κατεβάζουν τις τιμές στο μισό και παρακάτω!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.