30 Νοεμβρίου, 2022
Top News Πολιτική & Οικονομία

ΕΡΧΕΤΑΙ ΝΕΟ ΚΥΜΑ ΑΝΑΤΙΜΗΣΕΩΝ!

ο πληθωρισμός ελαφρά μειώθηκε και οι τιμές καυσίμων πέφτουν…

Αυξήσεις από 8-20% σε βασικά είδη διατροφής αναμένονται από το Σεπτέμβριο

Οι εποπτικές αρχές να εντείνουν τους ελέγχους και για τις μεγάλες διαφορές σε ίδιες κατηγορίες προϊόντων

SOUPER MARKET
• «Σταυρόλεξο» για δυνατούς λύτες, ή για την ακρίβεια για τους καταναλωτές είναι η σχέση πληθωρισμού και ανατιμήσεων. Την ώρα που η Ελληνική Στατιστική Αρχή ανακοίνωνε μείωση (0,5%) του πληθωρισμού τον μήνα Ιούλιο σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα που σηματοδοτεί τη σταδιακή αποκλιμάκωσή τους από τα υψηλά «ιστορικά», την ίδια ώρα δημοσιοποιούνταν οι πληροφορίες για ένα νέο κύμα ανατιμήσεων σε βασικά είδη διατροφής, το οποίο θα γίνει «αισθητό» στις τσέπες των καταναλωτών από τον επόμενο μήνα.

Οι πληροφορίες αυτές βασίζονται στους νέους τιμοκαταλόγους χονδρικής που ήδη έχουν προωθήσει στα λογιστήρια των σούπερ μάρκετ οι μεγάλες προμηθεύτριες εταιρίες! Πρόκειται ουσιαστικά για το δεύτερο κύμα αυξήσεων καθώς προηγήθηκαν και άλλες, όπως αποτυπώνονται επίσης από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, που έχουν εκτινάξει στα ύψη προϊόντα άμεσης κατανάλωσης των νοικοκυριών, όπως το ψωμί, τα κρέατα, τα γαλακτοκομικά, τα λάδια, τα λαχανικά.

Οι προηγούμενες αυξήσεις έγιναν με την επίκληση της αύξησης του ενεργειακού κόστους και των ελλείψεων που προκλήθηκαν αρχικά λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού και στη συνέχεια λόγω του Ρωσο-ουκρανικού πολέμου.  Η εκτιμώμενη όμως αποκλιμάκωση των καυσίμων, που ήδη έχει αρχίσει να γίνεται ορατή και στην Ήπειρο, θα έπρεπε τουλάχιστον να συγκρατήσει τις τιμές στα σημερινά επίπεδα και έως ότου καταλαγιάσει η σημερινή περίοδος ανακατατάξεων. Πολύ δε περισσότερο που οι αυξήσεις σε ορισμένα είδη ευρείας λαϊκής κατανάλωσης λόγω της φύσης τους, δεν μπορούν να δικαιολογηθούν καθώς δεν επηρεάζονται (ή δεν επηρεάστηκαν) σε τόσο πολύ μεγάλο βαθμό από το ενεργειακό κόστος.

Ανεξήγητες οι διαφορές 

Εκτός όμως των οριζόντιων «αυξήσεων», στους καταναλωτές υπάρχουν πολλά ερωτηματικά για τις μεγάλες διαφορές τιμών που υπάρχουν στις ίδιες κατηγορίες- τροφίμων κυρίως- από σούπερ μάρκετ σε σούπερ μάρκετ, όπως π.χ, αλεύρι, λάδια, τυροκομικά κ.α.. Διαφορές που -όπως κατέγραψε αναγνώστριά μας- μπορεί να φθάνουν ακόμη και στο 30-35% που δεν δικαιολογείται ακόμη και αν πρόκειται για διαφορετικές εταιρείες παραγωγής. Επειδή δε συνήθως αυτά τα είδη διακινούνται σε μικρές συσκευασίες, δεν είναι άμεσα αντιληπτή από τους καταναλωτές η μεγάλη διαφορά (ακόμη και στις περιπτώσεις που συνηθίζουν έρευνα πριν την αγορά) με αποτέλεσμα κάποιοι να «θησαυρίζουν».

Η κατάσταση που διαμορφώνεται το τελευταίο πεντάμηνο στην αγορά, θα πρέπει να απασχολήσει πολύ σοβαρά και πάντως πολύ πιο συστηματικά τις αρμόδιες υπηρεσίες, προκειμένου να ελέγξουν για τυχόν παραβάσεις των διατάξεων περί ανταγωνισμού και σε κάθε περίπτωση πρέπει να δοθούν εξηγήσεις στους καταναλωτές, που οφείλονται οι μεγάλες διαφορές σε ίδια προϊόντα από εταιρία σε εταιρία και από σούπερ μάρκετ σε σούπερ μάρκετ και βέβαια για τους λόγους που «υποχρεώνονται» οι βιομηχανίες να προβούν στις τεράστιες νέες αυξήσεις (εφόσον επιβεβαιωθούν οι πληροφορίες) από 8 έως και 20% σε είδη που ήδη έχουν αυξηθεί επίσης σε πολύ μεγάλα ποσοστά το προηγούμενο διάστημα!

Αυξήσεις επί αυξήσεων!

Η επίσημη αιτιολογία που προβάλλεται, είναι η συνεχιζόμενη άνοδος του κόστους των εισροών, που μειώνει και το ποσοστό κέρδους τους. Όμως κι αυτό δεν ευσταθεί καθώς έχουν ήδη προηγηθεί ανατιμήσεις που φτάνουν ακόμη και το 50% τους τελευταίους πέντε μήνες.

Οι νέες αυξήσεις θα έχουν ως φυσικό αποτέλεσμα μείωσης της κατανάλωσης, αφού τα νοικοκυριά ήδη αδυνατούν να ανταποκριθούν στα αυξημένα έξοδα από την ακρίβεια. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, η πραγματική κατανάλωση σε όγκο μειώθηκε κατά 10% και τα νοικοκυριά έχουν περιορίσει τις δαπάνες για καύσιμα, ένδυση, εξοπλισμό κλπ, αλλά και για τα είδη διατροφής!

Σύμφωνα μάλιστα με στοιχεία που δημοσίευσε το «Βήμα της Κυριακής» πτώση 5% σημειώθηκε και στην αξία των ηλεκτρονικών συναλλαγών, που σε μεγάλο ποσοστό γίνεται από νοικοκυριά με σχετική οικονομική άνεση.

Ο υψηλός πληθωρισμός, πέρα από την αρνητική του επίδραση στη συνολική κατανάλωση, επηρεάζει και τις καταναλωτικές συνήθειες σε πολλές κατηγορίες προϊόντων.

Οι διαδικτυακοί αγοραστές έχουν μειώσει τις δαπάνες τους, σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2021, σε ορισμένα είδη που δεν θωρούνται «βασικά», όπως τα κρασιά

(-30%) και σνακ (-7%) και τα ακριβότερα φρέσκα τρόφιμα, όπως συσκευασμένα αλλαντικά (-12%) και τα τυριά (- 6%).

Από την άλλη πλευρά, τείνουν να ξοδεύουν περισσότερα σε τρόφιμα με χαμηλότερο κόστος, όπως τα κατεψυγμένα έτοιμα γεύματα (+14%) και τα ζυμαρικά (+14%).

Ο πληθωρισμός τον Ιούλιο

Ο πληθωρισμός τον Ιούλιο υποχώρησε στο 11,6%  από 12,1% το Ιούνιο με τις τιμές, ωστόσο σε μερικούς καίριους τομείς, όπως  σε καύσιμα και τρόφιμα να συνεχίζουν την ανοδική πορεία των προηγούμενων μηνών και να είναι υπεύθυνα για σχεδόν το μισό της ανόδου του δείκτη τιμών καταναλωτή για τον προηγούμενο μήνα.

Ειδικότερα για ενεργειακά προϊόντα το φυσικό αέριο καταγράφει αύξηση τιμής κατά 178,9%, το πετρέλαιο θέρμανσης 65,1%, το ηλεκτρικό ρεύμα 55,8%, τα τελικά προϊόντα πετρελαίου κατά 33% και τα στερεά καύσιμα κατά 9%. Μόνο οι ανατιμήσεις των καυσίμων αύξησαν τον Δείκτη τιμών καταναλωτή για τον Ιούλιο κατά 6,43%.

«Καίνε» τα είδη  πρώτης ανάγκης

Εκτός όμως από τα καύσιμα, αυξήσεις μεγαλύτερες από το γενικό δείκτη τιμών καταναλωτή καταγράφει η ΕΛΣΤΑΤ και για μια σειρά από προϊόντα και υπηρεσίες καθημερινής κατανάλωσης.

Συγκεκριμένα καταγράφονται αυξήσεις κατά 27,3% στα βρώσιμα έλαια (περιλαμβανομένου και του ελαιόλαδου) και τα λίπη, 16,7% στις τιμές των κρεάτων και των δημητριακών, 16,4% στα αυγά και τα γαλακτοκομικά, 13,4% στα λαχανικά 11,4% στην ζάχαρη των καφέ και το τσάϊ.

Μικρότερες, αλλά σημαντικές αυξήσεις καταγράφονται στα λοιπά τρόφιμα κατά 9,3%, στην ζάχαρη τις σοκολάτες κατά 5,3% και τα ψάρια κατά 3,6%.

Αυξήσεις φωτιά καταγράφει η ΕΛΣΤΑΤ και στα προϊόντα και τις υπηρεσίες οι τιμές των οποίων συνδέονται με τα ενεργειακά προϊόντα. Συγκεκριμένα από τον τομέα των υπηρεσιών έχουμε αυξήσεις κατά 62,3% στις μεταφορών επιβατών με αεροπλάνο, 32.9% στις τιμές μεταφορών με ταξί και 25,4% στις τιμές μεταφορών επιβατών με πλοίο.

Οι τιμές σε ξενοδοχεία μοτέλ πανδοχεία καταγράφουν αύξηση κατά 20% στα θέατρα και τους κινηματογράφους κατά 13,9%, στο πακέτο διακοπών κατά 11,4% και στα καφέ και ζαχαροπλαστεία κατά 4%.

Επίσης καταγράφονται αυξήσεις κατά 15,9% στις τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και 12,4% στις τιμές των καινούργιων αυτοκινήτων.

Μεγάλες αυξήσεις έχουμε στα είδη άμεση κατανάλωσης νοικοκυριού (11%), τα έπιπλα και διακοσμητικά (7%) και τις οικιακές συσκευές κατά 5,2%.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.