27 Νοεμβρίου, 2022
Δελτίο Τύπου Θεσσαλονίκη Πολιτισμός

ΦΛΑΣ being ritual: Ερωτικές και θρησκευτικές ιεροτελεστίες ζωντανεύουν σε μία έκθεση φωτογραφίας στο ΑΠΘ

Ερωτικές, θρησκευτικές, καθημερινές. Οι ιεροτελεστίες σε όλες τους τις εκφάνσεις αποτελούν το θέμα της έκθεσης με τίτλο ΦΛΑΣ being ritual, η οποία σήκωσε αυλαία το βράδυ της Παρασκευής από τη Φωτογραφική Λέσχη της Αρχιτεκτονικής Σχολής του ΑΠΘ, που μετρά φέτος 29 χρόνια δράσης, έχοντας ξεκινήσει το 1993 ως κατάληψη, ενώ πλέον έχει την αναγνώριση και τη στήριξη του πανεπιστημίου.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΕΛΙΝΑ ΤΟΥΚΟΥΣΜΠΑΛΙΔΟΥ

Η έκθεση στεγάζεται στον εκθεσιακό χώρο του Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, στην πρώτη πτέρυγα της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ και περιλαμβάνει φωτογραφίες των μελών της ομάδας, οι οποίες θα εκτίθενται την επόμενη εβδομάδα με δωρεάν είσοδο11.00 – 17.00. Τα μέλη της ΦΛΑΣ κάνουν λόγο για ένα φιλόδοξο project που έρχεται να «ξορκίσει» τα τελευταία δύο χρόνια της πανδημικής κρίσης.

«Πέρυσι η έκθεση δεν είχε πραγματοποιηθεί λόγω κορωνοϊού, ενώ πρόπερσι έγινε σε εξωτερικό χώρο μόνο για μια μέρα. Φέτος θα διαρκέσει μία εβδομάδα. Η τελευταία έκθεση που κάναμε στον εκθεσιακό μας χώρο, στο σπίτι μας δηλαδή, ήταν πριν από τρία χρόνια», αναφέρει στο ThessToday.gr ο κ. Άγγελος Κανλής, μέλος της ΦΛΑΣ τα τελευταία έξι χρόνια.

Όπως αναφέρει, κάθε μέλος είχε ενάμιση μήνα να δουλέψει τις φωτογραφίες του ενώ τα τελευταία χρόνια η ομάδα βλέπει μια τάση αλά παλαιά με επιστροφή στο φιλμ. «Ο καθένας εκθέτει φωτογραφίες με το θέμα της έκθεσης έχοντας τη δική του προσέγγιση, μέσα από τη δική του ματιά. Έχουμε και αναλογικές και ψηφιακές φωτογραφίες. Αξίζει να αναφερθεί πως κάθε χρόνο έχουμε όλο και περισσότερες αναλογικές φωτογραφίες, από φιλμ δηλαδή».

Η δική του συμμετοχή στην έκθεση αφορά την τέχνη του ερωτικού δεσίματος shibari «ως μορφή ιεροτελεστίας και ως έμπρακτη αποτύπωση του δεσμού εμπιστοσύνης δύο ανθρώπων», όπως επισημαίνει.

Κάθε χρόνο η ομάδα επιλέγει ένα συγκεκριμένο θέμα για την έκθεσή της, ενώ τα τελευταία χρόνια εκθέσεις είχαν γίνει με θέματα όπως το αδιέξοδο, οι αντιθέσεις, το ανοικείο κ.λπ. «Η έκθεση φέτος ονομάζεται ΦΛΑΣ being ritual και το θέμα της είναι η τελετουργία. Παίζουμε με το θέμα της τελετουργίας, και με τη θρησκευτική της έννοια και με την έννοια της καθημερινής συνήθειας που έχει μια επαναληψιμότητα», αναφέρει στο ThessToday.gr η κα. Αναστασία Καμπανταΐδη.

Και προσθέτει: «Ανοίξαμε πολύ το φάσμα και ο καθένας τοποθετήθηκε φωτογραφικά με το τι σημαίνουν οι τελετουργίες για τον εαυτό του. Στην έκθεση κάποιος μπορεί να δει από έναν άνθρωπο να πίνει τον καφέ του κάθε μέρα με έναν συγκεκριμένο τρόπο, μέχρι και πιο παραδοσιακά θέματα όπως το Πάσχα, που είναι διαδεδομένο και περιλαμβάνει την τελετουργία».

Μιλώντας σχετικά με την πηγή έμπνευσης για τη δική της συμμετοχή, η ίδια μίλησε για το «τελετουργικό» της προίκας, «ως μια μια διαδικασία τελετουργίας αποχωρισμού από την παιδική ηλικία». Είπε χαρακτηριστικά: «Εμπνεύστηκα από τη γιαγιά μου, με την οποία πέρασα πολύ χρόνο στην παιδική μου ηλικία και κάπως μου ήρθε η συσχέτιση με την τελετουργία, όταν μου μίλησε για την προίκα που θεωρητικά μου ετοίμαζε».

Ο ετήσιος κατάλογος της έκθεσης

Οι επισκέπτες της έκθεσης μάλιστα έχουν τη δυνατότητα να προμηθευτούν με 3 ευρώ τον κατάλογο ΦΛΑΣ being ritual, ο οποίος περιλαμβάνει έργα όλων των συμμετεχόντων. Η κα. Καμπανταΐδη επισημαίνει πως «ο κατάλογος φέτος γίνεται ως αντιπροσωπευτικό δείγμα ολόκληρης της έκθεσης. Έχουμε συμπεριλάβει όλες τις φωτογραφίες, όλα τα κείμενα και τις λεζάντες, μαζί με την περιγραφή της έκθεσης».

«Εκφραζόμαστε μέσω της φωτογραφίας – Είναι δίοδος για μας»

Ως μια σημαντική δίοδο ανάδειξης σκέψεων, αισθητικής αλλά και προβληματισμού χαρακτηρίζει την ομάδα, ο κ. Μανώλης Αργυράκης, μέλος της ΦΛΑΣ τα τελευταία έξι χρόνια. «Είναι ίσως το πιο ανοιχτό πάνελ που έχω βρει ως φοιτητής για να εκφράσεις αυτό που αισθάνεσαι. Είναι δίοδος. Όπως κάποιος ντύνεται με έναν συγκεκριμένο τρόπο για να εκφραστεί ή ακούει συγκεκριμένη μουσική, έτσι κι εμείς είμαστε στην ΦΛΑΣ και εκφραζόμαστε μέσω της φωτογραφίας», αναφέρει στο ThessToday.gr.

Ο ίδιος τονίζει μάλιστα πως ουκ ολίγοι ΦΛΑΣίτες ξεκίνησαν ερασιτεχνικά την ενασχόληση με τη φωτογραφία μέσω της ομάδας και πλέον ασχολούνται σε επαγγελματικό επίπεδο. «Κάποιοι ξεκίνησαν μέσα από τη ΦΛΑΣ και πήγαν ένα βήμα παραπέρα».

Μιλώντας για τη δική του συμμετοχή μάλιστα αναφέρθηκε στο δίπολο του έρωτα και του θανάτου ως επιβεβαίωσης της ίδιας της ύπαρξης του ανθρώπου. «Ήθελα να κάνω κάτι σχετικό με τον θάνατο, συνδέοντάς τον με την ιεροτελεστία. Το συνέδεσα με το petit more, τον μικρό θάνατο, τη σεξουαλική κορύφωση δηλαδή και με το πώς φτάνει ένας άνθρωπος σε μια κατάσταση ζωτική, μέσα από το να ξεχάσει ότι ζει. Γιατί ζούμε σε μια ταχύρυθμη κοινωνία και πολλές φορές ξεχνάμε τι θα πει να ζεις».

Η ΦΛΑΣ είναι ανοιχτή προς όλους τους φοιτητές που έχουν αγάπη για την τέχνη της φωτογραφίας, ενώ παρέχει και μαθήματα. Περιλαμβάνει δύο χώρους, όπου στον ένα γίνονται οι συναντήσεις και τα μαθήματα και ο δεύτερος είναι σκοτεινός θάλαμος για εκτύπωση φιλμ και φωτογραφικό στούντιο.

Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε εδώ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.