2 Ιουλίου, 2022
Top News Δελτίο Τύπου Θέμα Χαλκιδικής Κοινωνία Οικονομία

Η ΑΚΡΙΒΕΙΑ ΜΕΙΩΣΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΣΤΗΝ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ

Τα περισσότερα χρήματα εξαντλήθηκαν σε λογαριασμούς – τρόφιμα

Μεγάλη κίνηση, μικροί οι τζίροι στα καταστήματα των Νέων Μουδανιών

Χαμηλές οι προσδοκίες από τις ενδιάμεσες εκπτώσεις (3-15 Μαΐου)

 

Αν και η εορταστική περίοδος του Πάσχα δεν έχει ολοκληρωθεί, ο εμπορικός κόσμος έχει ήδη κάνει «ταμείο», καθώς τις επόμενες ημέρες η αγοραστική κίνηση θα βαίνει συνεχώς μειούμενη. Έτσι, πολύ δύσκολα θα ανατρέψει την πορεία αυτή και η περίοδος των ενδιάμεσων εκπτώσεων που αρχίζει την ερχόμενη Τρίτη 3 Μαΐου.
Οι πρώτες εκτιμήσεις συντείνουν στο γεγονός ότι στη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας η κίνηση που υπήρξε, κατευθύνθηκε κυρίως στα καταστήματα τροφίμων. Η υπόλοιπη αγορά κινήθηκε σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα. Και αυτό είναι σε απόλυτη συνάρτηση με την ακρίβεια που έχει ενσκήψει και το μεγάλο κόστος που καλούνται να καλύψουν τα νοικοκυριά για την εξόφληση των λογαριασμών ενέργειας, αλλά και των μετακινήσεων με την αλματώδη αύξηση των καυσίμων.
Για πρώτη ίσως φορά τα τελευταία χρόνια, ένας πολύ μεγάλος αριθμός καταναλωτών αναζητούσε, όχι μόνο προσφορές καταστημάτων (κυρίως σούπερ μάρκετ), αλλά έκανε και έρευνα αγοράς ακόμη και σε προϊόντα ζαχαροπλαστείων ή και κρεοπωλείων.
Από τη στιγμή που η ακρίβεια και οι λογαριασμοί απορρόφησαν και συνεχίζουν να απορροφούν το μεγαλύτερο μέρος των εισοδημάτων, ήταν φυσική εξέλιξη ο περιορισμός της κατανάλωσης σε άλλα είδη και κυρίως σε εκείνα που δεν θεωρούνται άμεσης ανάγκης.

Κερδισμένοι και χαμένοι
Σύμφωνα δε με εμπόρους των Νέων Μουδανιών, κατώτεροι του αναμενομένου ήταν οι τζίροι σε καταστήματα ένδυσης, υπόδησης, αλλά και των δώρων. Η σύγκριση βέβαια γίνεται με το 2019, καθώς τόσο το 2020, όσο και το 2021 η αγορά λειτούργησε με μεγάλους περιορισμούς λόγω των περιοριστικών μέτρων για τον κορωνοϊό. Ακόμη χαμηλότερη ήταν η κίνηση στα καταστήματα με διαρκή αγαθά και προϊόντα, που συνήθως τέτοια εποχή προσελκύουν τους καταναλωτές.
Αν και ακούγεται παράδοξο, εν τούτοις ένα μικρό δείγμα των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι οικογένειες αποτελεί και η μαρτυρία επιτρόπων για μειωμένα σε σύγκριση με άλλα χρόνια έσοδα στα «παγκάρια» των εκκλησιών!
«Φιλί ζωής» στις κατά τόπους αγορές δεν έδωσαν ούτε οι απόδημοι που διάλεξαν τα χωριά τους για να περάσουν το Πάσχα. Αν και οι αφίξεις ήταν πολύ περισσότερες σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, ήταν εμφανής η «αυτοσυγκράτηση» που – μεταξύ άλλων – αποτυπώθηκε και από τα ελάχιστα πασχαλινά γλέντια που έγιναν.

«Αμετακίνητοι» οι επισκέπτες
Αντίθετη βέβαια ήταν η εικόνα στον τουρισμό, καθώς τουλάχιστον στους δημοφιλείς προορισμούς της Χαλκιδικής που ήταν ανοιχτοί και ήταν λίγοι, υπήρξε μεγάλη πληρότητα. «Σύμφωνοι, υπήρξε μεγάλη έξοδος φέτος, αλλά μην δημιουργούνται και εσφαλμένες εντυπώσεις», έλεγε χθες στην εφημερίδα μας  επιχειρηματίας που δραστηριοποιείται στον κλάδο, εξηγώντας το γιατί: «Στη συντριπτική τους πλειοψηφία οι επισκέπτες ναι μεν αποφάσισαν να γιορτάσουν το Πάσχα μακριά από τα σπίτια τους, όμως έχοντας ήδη υποβληθεί σε επιπλέον κόστος για τη μετακίνηση, ήταν πολύ προσεκτικοί και επιλεκτικοί στις υπόλοιπες δαπάνες. Άλλες χρονιές οι περισσότεροι από τους πελάτες μου, πραγματοποιούσαν ημερήσιες εκδρομές προς άλλες περιοχές του νομού ή και ακόμη έφθαναν μέχρι τα παράλια. Φέτος το πολύ – πολύ να έκαναν μια βόλτα στο κέντρο των Νέων Μουδανιών και του Πολυγύρου».
«Κερδισμένοι» και «χαμένοι» της Πασχαλινής αγοράς συμφωνούν πάντως σε μια διαπίστωση: Ότι το θετικό της τρέχουσας περιόδου είναι η δυναμική που καταγράφηκε στον πολύ κόσμο να «ξεδώσει», να καλύψει ει δυνατόν όσα στερήθηκε τα προηγούμενα δύο χρόνια.
Η δυναμική αυτή μπορεί να αποτελέσει εφαλτήριο για ώθηση στην αγορά και γενικά στην ανάπτυξη, εφόσον τερματιστεί το ταχύτερο δυνατό η κρίση που ταλανίζει τον κόσμο από τον πόλεμο στην Ουκρανία. «Αν αυτό γίνει τις επόμενες εβδομάδες, υπάρχει χρόνος να σταθεροποιηθούν οι τιμές, να μειωθούν οι δαπάνες για ενέργεια, καύσιμα κλπ και να μπορέσουν οι καταναλωτές να προγραμματίσουν τις αγορές και γενικά τις επόμενες ανάγκες τους. Αν όχι, τότε πολύ φοβάμαι ότι η κατανάλωση θα συνεχίσει να μειώνεται περαιτέρω και μόνο για τα αναγκαία», εκτίμησε άλλος επιχειρηματίας στην Χαλκιδική μας.

Μικρό καλάθι!
Με την ακρίβεια να έχει παγιωθεί, όπως προαναφέραμε ο εμπορικός κόσμος της Χαλκιδικής, κρατά «μικρό καλάθι» για το δεκαπενθήμερο των ενδιάμεσων εκπτώσεων που αρχίζει την Τρίτη 3 Μαΐου και θα διαρκέσουν μέχρι 15 Μαΐου. (Να σημειωθεί ότι κανονικά οι εκπτώσεις αρχίζουν 1 Μαΐου, αλλά λόγω αργιών μετατίθεται για την Τρίτη, ενώ προαιρετικά θα είναι ανοικτά τα καταστήματα την Κυριακή 8 Μαΐου).
Από μια πρώτη «έρευνα» διαπιστώνεται ότι αρκετοί έμποροι ετοιμάζονται για γενναίες προσφορές προκειμένου να προσελκύσουν τους καταναλωτές, αλλά παρά ταύτα οι εκτιμήσεις είναι μάλλον απαισιόδοξες: Όταν οι λογαριασμοί «τρέχουν», όταν το «καλάθι της νοικοκυράς» δε γεμίζει είναι επόμενο οι προτεραιότητες να έχουν αλλάξει. Παρά ταύτα, η ελπίδα πεθαίνει τελευταία και για να μείνει ζωντανή πρέπει άμεσα η Κυβέρνηση να λύσει το «γόρδιο δεσμό» του τεράστιου κόστους της ενέργειας. Διαφορετικά τα νέα «λουκέτα» είναι καθ΄ οδόν…

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.