3 Δεκεμβρίου, 2021
Άρθρα

Ναι, ο Αλής είναι εδώ, και μάλιστα τουριστικός ατζέντης της Μουσουλμανικής Μεγαλόπολης που κάποιοι τη λένε και Μικρή Πόλη στο παλάτζο της ιδεολογίας!

 

Γράφει ο Χρήστος Δημητριάδης

– Ναι, ο Αλής είναι εδώ, και μάλιστα τουριστικός ατζέντης της Μουσουλμανικής Μεγαλόπολης που κάποιοι τη λένε και Μικρή Πόλη στο παλάτζο της ιδεολογίας
– Αλλά ας σταθούμε πρώτα στα «πεπραγμένα» του «Παγκόσμιου» Συνεδρίου της «Εποχής του Αλή πασά», το οποίο μοιράστηκε την επίκαιρη επικοινωνιακή δημοσιότητα με το «ΕΠΟΣ» του 1940!
– Με ποιο ιστορικό προνόμιο ο Αλής «εισέβαλλε» στην Εθνική επετειακή τελετουργία των 200 χρόνων από την επανάσταση του 1821; Εκτοπίζοντας, λόγω πανδημίας (!), από την ίδια τελετουργία, το Έπος του ’40, το οποίο συνέβη σε αυτά τα 200 χρόνια της ζωής και υπόστασης του Ελληνικού Κράτους.
– Μετά τη στανική επιβολή της οργανώσεως του «Παγκόσμιου» Συνεδρίου (πως αλήθεια πιστοποιήθηκε αυτός ο προσδιορισμός της ταυτότητάς του;), πιστεύεται ότι θα εκδοθεί κάποιο κόρπους των Πρακτικών για να πληροφορηθούν και οι «γκιαούρηδες», πόσο μεγάλος ηγεμόνας ήταν ο Αλής, ο οποίος μάλιστα, σε κάποιες on air δηλώσεις, εξαγνίστηκε από όλα τα εγκλήματα, χαρακτηρισθείς ως «ένας σύγχρονος ηγεμόνας της εποχής»! Για δε τα εγκλήματα, τα παλουκώματα κεφαλών και οι σφαγές, θεωρήθηκαν ήσσονος σημασίας συγκρινόμενα (!) με τις πυραμίδες κεφαλών των μαμελούκων από τον Μέγα Ναπολέοντα της Γαλλίας στην Αίγυπτο, και κάποια όμοια του Μεγάλου Πέτρου της Ρωσίας!
– Να διαγραφεί λοιπόν, αυτό το «μικρό γεγονός» που γράφει ο Γάλλος Πουκεβίλ, για τα παλουκωμένα κεφάλια που είδε στη Ζίτσα το 1806, στο σεράϊ του Αλή κατά την πρώτη του συνάντηση με τον «Ηγεμόνα» Αλή φθάνοντας στην Ήπειρο.
– Αλλά το «σύγχρονος ηγεμόνας» το ανέσυρε και το επικαιροποίησε, μια σύγχρονη εορταστική εκδήλωση τιμής και μνήμης στη Νικόπολη της Πρέβεζας, αυτές τις μέρες, για τη σφαγή των Γάλλων γρεναδιέρων και τη μεγάλη σφαγή της Πρέβεζας.
– Στα διαφυγόντα στην τηλοψία αποσπάσματα ομιλιών του Συνεδρίου, έγινε και κάποιος υπαινιγμός για την τύχη των «θησαυρών» του Αλή πασά, για την φυγάδευση στην Ευρώπη και την επιστροφή ως «μαγιά» της Τράπεζας που ίδρυσε στο νέο Κράτος ο Γεώργιος Σταύρος, και για τον υπόλοιπο θησαυρό ότι ο Μακρυγιάννης με αυτά αγόρασε τα μεγάλα κτήματα στην Αθήνα. Κάποιες διευκρινήσεις χρειάζονται για την αποκατάσταση εκείνων που στήριξαν ή συμμετείχαν στον αγώνα του 1821. Ό,τι όμως και να ειπωθεί, οι απόψεις αυτές κατεδάφισαν Γεώργιο Σταύρο και Μακρυγιάννη. Έτσι δικαιολογείται που ο δικός μας Γιαννιώτης Γεώργιος Σταύρος, βρέθηκε στα Γιάννενα, έξω από τη σκηνή των εκδηλώσεων για τα 200 χρόνια του 1821.
– Στο Συνέδριο ακούστηκαν και κάποια λόγια ότι ο Αλής πασάς, βοήθησε την επανάσταση του 1821 και ότι γνώριζε την ύπαρξη της Φιλικής Εταιρείας! Η αναφορά στη Φιλική Εταιρεία πέρασε σαν εξαγνισμός του τύραννου και δυνάστη Αλή πασά. Αυτό όμως επαναφέρει το έλλειμμα της πόλης στην παντελή αγνόηση του Γιαννιώτη Φιλικού Αθανάσιου Τσακάλωφ μέλους της τριμελούς ιδρυτικής ομάδας, για τον οποίο η πόλη δεν έχει στήσει ούτε μια αναμνηστική πινακίδα, στήλη ή άλλο μνημείο όπως οι πατρίδες των Σκουφά και Ξάνθου.
– Στη διάρκεια αυτού του Αλη πασάδικου Συνεδρίου «πακτώθηκαν» στέρεα με τσιμέντο, διαφημιστικές πινακίδες του Γραφείου Τουρισμού του Δήμου, στα πεζοδρόμια της Περιφέρειας και του Δημαρχείου – τουλάχιστον-με τα τουριστικά αξιοθέατα της «Μουσουλμανικής» Μεγαλόπολης! Με πρώτο τον «οικογενειακό τάφο», όπου: τοποθετήθηκε το σώμα «του δολοφονηθέντος (;) Αλή πασά και μιας από τις γυναίκες του»! Ο Αλής λοιπόν είναι ακόμη εδώ, ως δολοφονηθείς «ήρωας»(!), τουριστικό φετίχ, αξιοθέατο κατά το Αρμόδιο γραφείο του Δήμου. Ακολουθούν τα δύο τζαμιά Ασλάν και Φετιχε, οι σωροί από μπάζα των χαμάμ, η σπουδαία τουρκική βιβλιοθήκη, το Σουφαρί σεράι. Η περιγραφή αυτών των μνημείων έχει επίσης ενδιαφέρον αποτύπωμα του συντάκτη, στην μεγάλη αξιολόγηση και τις χρονολογικές λεπτομέρειες της δημιουργίας των. Στην περίπτωση του Τζαμιού του Ασλάν, πέραν της σπουδαιότητας του μνημείου (!), μαθαίνουμε για τη στέγαση εκεί Μουσείου με εκθέματα που αντιπροσωπεύουν τους τρεις Πολιτισμούς της Μουσουλμανικής Μεγαλόπολης, του Μουσουλμανικού, του Εβραϊκού και του Ελληνικού!
– Προβάλλονται εντυπωσιακά οι μιναρέδες αλλά απουσιάζουν οι εκκλησίες και τα καμπαναριά, και οι τόποι όπου μαρτύρησαν ο Διονύσιος ο Φιλόσοφος και ο Νεομάρτυρας Γεώργιος.
– Προβάλλονται μερικά κτίρια, αλλά απουσιάζουν άλλα εμβληματικά κτίρια της πόλης που συνδέονται με την ελληνική παράδοση και την ελληνική ταυτότητα της νεοκλασικής τεκτονικής. Απουσιάζει το όνομα Ζωσιμαία. Το παλιό κτίριο του Μελίρρυτου, μικρογραφία του κτιρίου του Πανεπιστημίου Αθηνών, με τους κίονες τονίζοντας την Ελληνική ταυτότητα: Απουσιάζει το κτίριο της παλιάς Ζωσιμαίας Παιδαγωγικής Ακαδημίας, ένα έργο του Σπυρίδωνα, με μεγάλη προστιθέμενη αξία εκπαιδευτική, ιστορική και κτηριακή. Φαίνεται ότι το όνομα Ζωσιμά-Ζωσιμάδες, προκαλεί αλλεργία σε κάποιους νεωτεριστές. Δεν είναι άσχετο το γεγονός ότι τις ίδιες μέρες του Συνεδρίου καταστράφηκε η προτομή του Ζωσιμά στο νεότερο κτίριο της Ζωσιμαίας Σχολής. Στους Ζωσιμάδες κάποιοι βλέπουν πλουτοκράτες- μπουρζουάδες- καπιταλίστες!
– Κάτι τέτοιο συνέβη και προ ετών με τον βανδαλισμό της προτομής του Γεωργίου Σταύρου στο εντυπωσιακό κτίριο της Εθνικής Τράπεζας στη οδό Αβέρωφ, έργο του Γιαννιώτη Αρχιτέκτονα Βασίλη Χαρίση. Και το κτίριο αυτό απουσιάζει από την πινακίδα τουριστικής προβολής της Μουσουλμανικής Μεγαλόπολης. Λείπει ακόμη από αυτή την τουριστική προβολή και το παλιό κτίριο του Γεωργίου Σταύρου στο γιαλί καφενέ, με την τόσο μεγάλη προσφορά στην κοινωφελή λειτουργία της πόλης.
– Στη λίστα της απουσίας εμβληματικών κτιρίων και μνημείων της πόλης από αυτή την εμβόλιμη στο Συνέδριο και επιλεγμένη έτσι τουριστική προβολή, πρέπει να προστεθεί και όλη η «Πολιτεία Φρόντζου, με τα παραδοσιακά κτίρια και το υπαίθριο θέατρο, που τόσα προσφέρει στην καλλιτεχνική έκφραση και στην τουριστική κίνηση και προβολή της πόλης.
– Μέσα στο έλλειμμα αυτής της προβολής θα πρέπει να προστεθεί και το Ξενία στο κέντρο της πόλης.
– Βέβαια τον λόγο για την αξιολόγηση αυτής της προβολής με την πληθωρική προβολή των μουσουλμανικών μνημείων και την απουσία χριστιανικών, είναι θέμα που τον πρώτο λόγο έχουν οι τουριστικές επιχειρήσεις. Αν συμφωνούν ή όχι.
– Όμως η προβολή του τάφου του Αλή πασά και των κειμηλίων του δεν ταιριάζει στην πόλη των γραμμάτων.
– Ο Αλή ς είναι εδώ, τουριστικός ατζέντης, ο «Τάφος» του, και το σπαθί του κυρίαρχα τουριστικά κειμήλια, η πόλη προβάλλεται τουριστικά ως «Οθωμανική Μεγαλόπολη» τριών πολιτισμών! Λείπουν οι Εκκλησίες, οι αρχαίοι φιλόσοφοι, οι μάρτυρες της ορθοδοξίας, οι Ζωσιμάδες και ο διαφωτισμός, το Θέατρο του Φρόντζου, σε διαστάσεις Α’ διαζώματος Δωδώνης.
– Αυτός είναι ο επίλογος της Επετειακής Εθνικής Τελετουργίας των 200 ετών της επανάστασης του 1821, στη μικρή μας Πόλη.
«Οι γιορτές για τα 200 χρόνια θα φύγουν (έφυγαν) σαν να μη πέρασαν από τα Γιάννενα»! Άποψη κριτικού λόγιου.
– Και οι περιπλανήσεις του μέτοικου συνεχίζονται…

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *