29 Σεπτεμβρίου, 2020
Αγροτικά Ελλάδα

Για να γίνει το φράγμα θέλει δουλειά πολύ… Ο Χαβρίας θα λύσει το πρόβλημα της λειψανδρίας

Ένα πολύ σημαντικό έργο θα πραγματοποιηθεί στην Χαλκιδική και αυτό το έργο είναι η κατασκευή του φράγματος του ΧΑΒΡΙΑ με την σύμπραξη Δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Την απόφαση για να προχωρήσει η διαδικασία πάρθηκε με Διϋπουργική μεταξύ του Υπουργού Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη του Υπουργού Δημοσίων έργων και μεταφορών Κώστα Καραμανλή.
Το έργο έχει Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, που σημαίνει ότι είναι έτοιμο για δημοπράτηση και υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον από ελληνικές και εταιρείες του εξωτερικού να συμμετέχουν στον διαγωνισμό. Η κατασκευαστική διάρκεια του έργου θα είναι για τρία χρόνια. Βεβαίως θα πρέπει να υπολογιστεί και ο χρόνος υποβολής της διακύρηξης και του ελέγχου του Διαγωνισμού που μπορεί να ξεπεράσει το ένα έτος. Δηλαδή αν τρέψει όλη η υπόθεση, τότε το έργο θα είναι έτοιμα σε 4 με 5 χρόνια. Αν υπάρξουν όμως καθυστερήσεις κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρα για τίποτα.
Ξεμπλοκάροντας αυτό το έργο, η πολιτεία θα αντιμετωπίσει πλέον συνολικά το μεγάλο πρόβλημα της λειψυδρίας στην ευρύτερη περιοχή της Χαλκιδικής και εξασφαλίζει την άρδευση 24.000 στρεμμάτων.
«Χαιρετίζουμε αυτή την επένδυση που θα επιλύσει σοβαρά υδρευτικά και αρδευτικά προβλήματα» δηλώνει, από την πλευρά του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο δήμαρχος Πολυγύρου, Αστέριος Ζωγράφος.
Ο ίδιος υπενθυμίζει ότι η προετοιμασία για το έργο ξεκίνησε από τότε που ήταν νομάρχης Χαλκιδικής, εύχεται να είναι εφικτός ο χρονικός ορίζοντας της τριετίας και εκφράζει «ευχαριστίες στον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή και τον πρώην υπουργό Στέργιο Πιτσιόρλα» καθώς, όπως σημειώνει, «μέσα από αυτή τη συλλογικότητα φτάσαμε σήμερα σε αυτό το αποτέλεσμα».

Ειδικά για την περιοχή του Πολυγύρου σχολιάζει ότι «ο Χαβρίας, στο μεγαλύτερο τμήμα του, διέρχεται από το Δήμο Πολυγύρου ο οποίος έχει έντονα στοιχεία πρωτογενή τομέα» και γνωστοποιεί ότι ο δήμος πρόσφατα ζήτησε και του δόθηκε η υπόσχεση ότι θα συμμετέχει με ποσοστό 51% στο φορέα διαχείρισης που θα δημιουργηθεί.

Θετικά αντιμετωπίζει το έργο και ο δήμαρχος Σιθωνίας Πάρης Ντέμπλας καθώς υπογραμμίζει ότι θα δοθεί λύση στα προβλήματα υδροδότησης που αντιμετωπίζουν και η Σιθωνία και η Κασσανδρεία. Ωστόσο σημειώνει ότι «υπάρχει μια δυσπιστία για το χρονοδιάγραμμα» και εκφράζει την ευχή «όσα εξαγγέλθηκαν να υλοποιηθούν».

Για έργο εθνικής εμβέλειας κάνει λόγο ο δήμαρχος Αριστοτέλη, Στέλιος Βαλιάνος, ο οποίος αναφέρει ότι ο δήμος του μπορεί να μην ωφεληθεί άμεσα από το έργο σε ό,τι αφορά την υδροδότηση, ωστόσο θα διεκδικήσει ρόλο στο φορέα διαχείρισης, δεδομένου ότι ο ποταμός πηγάζει από το δήμο Αριστοτέλη και διέρχεται από μεγάλο μέρος του. Παράλληλα, όπως λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, θα διεκδικήσει και αποθέματα νερού για ύδρευση και άρδευση και περιβαλλοντικά έργα για τη βελτίωση της ποιότητας των υδάτων του ποταμού.

Ποια προβλήματα επιλύονται

Σε κάθε περίπτωση, οι δήμαρχοι Πολυγύρου, Σιθωνίας και Αριστοτέλη συμφωνούν ως προς την επιτακτικότητα της επίλυσης των προβλημάτων ύδρευσης και άρδευσης του νομού Χαλκιδικής. Υπογραμμίζουν χαρακτηριστικά ότι η περιοχή δεν αντέχει άλλο, καθώς η κατάσταση επιδεινώνεται διαρκώς λόγω της ανεπάρκειας του υδροφόρου ορίζοντα, του πλήθους των αρδεύσεων και των φαινομένων υφαλμύρωσης των υδάτων.

Ένα ακόμη σημαντικό έργο για την περιοχή ειδικά της ανατολικής Χαλκιδικής είναι το φράγμα στα Πετρένια. Επ αυτού ο κ. Ζωγράφος, σχολιάζει ότι έχει ολοκληρωθεί η μελέτη χωρίς όμως ακόμη να έχει αποφασιστεί κάτι ενώ ο κ. Βαλιάνος τονίζει ότι ο δήμος Αριστοτέλη θα διεκδικήσει την κατασκευή του.

Αναφορά κάνει ο κ. Ζωγράφος και στο φράγμα του Ολύνθιου ποταμού, όπου, όπως σημειώνει, λόγω αρχαιολογικών ευρημάτων έχουν καθυστερήσει οι μελέτες, οι διαδικασίες βρίσκονται ακόμα στο στάδιο της προμελέτης και θα απαιτηθεί αρκετό χρονικό διάστημα.

Το φράγμα πρόκειται να αποτελέσει βασική πηγή ύδρευσης καθώς θα συλλέγει τα επιφανειακά ύδατα του ποταμού Χαβρία στην περιοχή της Ορμύλιας, ενώ η ύδρευση θα γίνεται μέσω εξωτερικών δικτύων με αρχή μία νέα Εγκατάσταση Επεξεργασίας Νερού (ΕΕΝ) σε περιοχή κατάντη του φράγματος.

Οι περιοχές οι οποίες πρόκειται να υδροδοτηθούν μέσω του φράγματος είναι οι τέως καποδιστριακοί δήμοι Ορμύλιας, Πολυγύρου, Μουδανιών (στα δημοτικά διαμερίσματα Αγίου Μάμα και Νέας Ποτίδαιας), Κασσάνδρας, Παλλήνης, Σιθωνίας, Τορώνης και Παναγιάς (στο δημοτικό διαμέρισμα Πυργαδικίων).

Τι περιλαμβάνει το έργο

Σύμφωνα με το σχετικό φάκελο, το αντικείμενο της Σύμπραξης αφορά στην κατασκευή, χρηματοδότηση, συντήρηση και λειτουργία του προτεινόμενου έργου και περιλαμβάνει την υλοποίηση των εξής υποδομών:
1. του φράγματος Χαβρία και των συνοδών τεχνικών έργων. Το φράγμα είναι ύψους 60μ, ήτοι 76μ από τη θεμελίωση, μήκους στέψης 260μ. και ωφέλιμου όγκου ταμιευτήρα 32,6 εκ. κυβ. μ. εκ των οποίων θα διατίθενται στην πλήρη ανάπτυξη των έργων 13,2 εκ. κυβ.μ. για ύδρευση, 9 εκ. κυβ.μ. για άρδευση και 6,2 εκ. κυβ.μ. για οικολογική παροχή.
2. τα έργα μεταφοράς από το φράγμα στην Εγκατάσταση Επεξεργασίας Νερού (ΕΕΝ).
3. των Εγκαταστάσεων Επεξεργασίας Νερού (ΕΕΝ) δυναμικότητας 55.000 m3/day (με δυνατότητα επέκτασης στα 165.000 m3/day) και
4. των εξωτερικών δικτύων συνολικού μήκους 62 km, δεξαμενών και αντλιοστασίων.

Η διαχείριση των υποδομών του έργου ΣΔΙΤ από τον Ιδιωτικό Φορέα Σύμπραξης (ΙΦΣ) ξεκινά από το φράγμα έως και τις δεξαμενές των οικισμών. Η παραλαβή του νερού μετά τις δεξαμενές, η διανομή του προς χρήση στον τελικό καταναλωτή και η τιμολόγηση των υπηρεσιών ύδρευσης θα γίνεται αποκλειστικά από τους κατά τόπους δήμους ή ΔΕΥΑ ή άλλο φορέα που μπορεί να συστήσουν για τον σκοπό.

Το κόστος του έργου

To έργο διαθέτει ωριμότητα καθώς υπάρχει εγκεκριμένη περιβαλλοντική μελέτη, οριστική μελέτη του φράγματος και οριστικές μελέτες των έργων δικτύων 62km. Το συγκεκριμένο έργο αποτελεί την πρώτη φάση (Α1 φάση) που θα δώσει τη δυνατότητα επέκτασης των δικτύων σε δύο επιπλέον φάσεις (Α2 και Β).

Η κατασκευαστική περίοδος εκτιμάται στα 3 χρόνια. Επιπλέον, η διάρκεια λειτουργίας και συντήρησης από τον Ιδιωτικό Φορέα Σύμπραξης (ΙΦΣ) εκτιμάται στα 27 έτη και στη συνέχεια το έργο θα παραδοθεί στον Φορέα Διαχείρισης, ο οποίος θα οριστικοποιηθεί έπειτα από διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς.

Το συνολικό κόστος κατασκευής εκτιμάται στα 86.320.868 ευρώ, χωρίς ΦΠΑ. Το κόστος λειτουργίας και ελαφριάς συντήρησης εκτιμήθηκε στο ποσό των 2.218.391 ευρώ/έτος και αρχίζει από το 1ο εξάμηνο λειτουργίας. Άλλα περίπου 10 εκατ. εκτιμάται ότι θα απαιτηθούν για αντικαταστάσεις εξοπλισμού κατά τη διάρκεια των 27 ετών λειτουργίας του έργου. Συνεπώς, ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου εκτιμάται ότι θα αγγίξει τα περίπου 120 εκατ. ευρώ.

Σε ένα νέο πεδίο διεισδύον οι ΣΔΙΤ καθώς αυτή τη φορά το Υπουργείο Υποδομών, επιχειρεί να υλοποιήσει ένα φράγμα με τη μέθοδο αυτή. Σύμφωνα με αποφάσεις του Υπ.ΥΠΟΜΕ, βγήκαν διαγωνισμοί για την εύρεση Νομικού, Τεχνικο και Χρηματο-οικονομικού Συμβούλου που θα βοηθήσουν την Διεύθυνσης Έργων Ύδρευσης Αποχέτευσης και Επεξεργασίας Λυμάτων (Δ18) για τις προκαταρκτικές ενέργειες προετοιμασίας Διεθνούς Διαγωνισμού ΣΔΙΤ για το έργο κατασκευής του Φράγματος Χαβρία Χαλκιδικής, εγκαταστάσεις επεξεργασίας νερού και εξωτερικά δίκτυα ύδρευσης (Α`φάση).
Το πολύ ενδιαφέρον σε αυτή την νέα προσπάθεια είναι πως το έργο θα επιδιωχθεί να γίνει με πληρωμές διαθεσιμότητας, πράγμα που σημαίνει ότι δεν μιλάμε για ιδιωτικοποίηση της διαχείρισης του νερού καθώς ο ανάδοχος δεν θα έχει επαφή με τον καταναλωτή.
Σύμφωνα με πληροφορίες του ypodomes.com ο ανάδοχος θα αναλάβει την κατασκευή και τη συντήρηση του Φράγματος και των συνοδών έργων, για χρονική περίοδο που θα ξεπερνά τα 20 χρόνια και με ένα αρχικά εκτιμώμενο κόστος που θα ξεπερνά τα 100εκατ.ευρώ και θα αναλάβει την παροχή νερού στις εταιρείες διαχείρισης συγκεκριμένης ποσότητας και με συγκεκριμένες υψηλού επιπέδου προδιαγραφές στην ποιότητα του νερού. Η αποπληρωμή του αναδόχου θα γίνεται με πληρωμές διαθεσιμότητας από την κεντρική κυβέρνηση.
Οι εταιρείες διαχείρισης θα έχουν πρόσβαση στο νερό και θα τιμολογούν τον τελικό αποδέκτη, δηλαδή τους καταναλωτές, όπως ακριβώς κάνουν και τώρα. Η χρηματοδότηση του έργου θα είναι 100% ιδιωτική χωρίς κάποια ενίσχυση από το ΕΣΠΑ.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, πρόκειται για έργο που έχει ήδη περιβαλλοντική αδειοδότηση (ΜΠΕ) άρα είναι αρκετά ώριμο. Με την ολοκλήρωση των υπηρεσιών των νομικών, τεχνικών και οικονομικών συμβούλων, με ολοκληρωμένα και τα τεύχη δημοπράτησης, θα ετοιμαστεί η πρόταση (ίσως μέχρι την Άνοιξη)η οποία θα κατατεθεί προς έγκριση στην Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ και στην Διυπουργική επιτροπή. Εφόσον πάρει το πράσινο φως, επόμενο βήμα είναι η δημοπράτηση του έργου.
To έργο θεωρείται κρίσιμο για την περιοχή της Χαλκιδικής καθώς έχει παρατηρηθεί έντονο πρόβλημα λειψυδρίας ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες, ενώ με την αύξηση του τουριστικού ρεύματος το φαινόμενο κάθε χρόνο είναι και εντονότερο.
Φορέας Υλοποίησης θα είναι το Υπουργείο Υποδομών που βλέπουμε να χρησιμοποιεί το όπλο των ΣΔΙΤ σε έργα που μέχρι σήμερα υπήρχαν μόνο ως κλασικά δημόσια έργα. Όπως αναφέρει υψηλόβαθμο στέλεχος στο ypodomes.com “η χώρα έχει ανάγκη τέτοια έργα που θα κινήσει το επενδυτικό ενδιαφέρον και πιστεύουμε ότι όπως και στο ΒΟΑΚ έτσι και σε αυτό θα έχουμε ενδιαφέρον και από τη διεθνή επενδυτική κοινότητα”.
Οι ΣΔΙΤ, φαίνεται ότι αρχίζουν και ξεδιπλώνουν τις δυνατότητες τους που δείχνουν να είναι τελικά πολύ πιο διευρυμένες από ότι πιστεύαμε μέχρι σήμερα και πέρα από το γεγονός ότι βλέπουμε τέτοια έργα να προετοιμάζονται ως ΣΔΙΤ, φαίνεται ότι δούμε παρόμοιες κινήσεις και σε άλλα κατασκευαστικά πεδία που κλείνουν το μάτι στην ελληνική και διεθνή επενδυτική κοινότητα.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *